Müzikli ve müziksiz yapılan aletli pilates egzersizlerinin iş doyumu, iyimserlik ve psikolojik iyi oluş üzerine etkisi


Creative Commons License

Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Kocaeli Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SEMRA ÖZBUDAK

Danışman: Elif Karagün

Özet:

Amaç: Bu araştırmanın amacı müzikli ve müziksiz yapılan aletli pilates egzersizlerinin; iş doyumu, iyimserlik ve psikolojik iyi oluş düzeylerine olan etkisini incelemektir. Yöntem: Araştırma amacı doğrultusunda İstanbul İli Ataşehir Semtinde bulunan Myclub ile Kadıköy Semtinde bulunan Justfit kulüplerinden izinler alındıktan sonra bu kulüplere yeni kayıt olan üyelere araştırmanın amacı ve 10 hafta sürecinde haftada 2 gün 1 saat sürecek aletli pilates programı açıklanmıştır. Açıklamalar sonrası araştırmaya gönüllü katılmak isteyen 60 üyeye; Diener ve arkadaşları tarafından geliştirilen 'Psikolojik İyi Oluş Ölçeği' Weiss ve arkadaşları tarafından geliştirilen 'İş Doyum Ölçeği' ve Balcı ve Yılmaz tarafından geliştirilen 'İyimserlik Ölçeği' ön test olarak uygulanmıştır. Uygulamalarda müzik kullanılmasını isteyen 22 kişi müdahale, müzik kullanılmasını istemeyen 38 kişi de kontrol grubu olarak atanmıştır. Sadece müdahale grubunun çalışmalarında müzik kullanılmıştır. 10. haftanın sonunda son test uygulaması ile araştırma sonlandırılmıştır. Elde edilen veriler SPSS 22 paket programında istatistiksel olarak analiz edilmiştir. Bulgular: Müdahale ve kontrol grubunun her birinin ön test ve son testleri kendi içinde karşılaştırıldığında; iş doyumu ön test sonuçları arasında fark yokken son testlerinde anlamlı fark görülmüştür. İyimserlik ve iyi oluş açısından ise hem ön test hem de son teslerde anlamlı farklılık bulunmuştur. Sonuçlar: Hem müzikli hem de müziksiz yapılan aletli pilates uygulamalarının, iş doyumu, iyimserlik ve psikolojik iyi oluş üzerinde olumlu etki ettiği görülmüştür. Ancak müdahale ve kontrol gruplarına uygulanan ölçeklerin son testlerinde olumlu yönde bir değişim olması ve ön test-son testler açısından gruplar arasındaki farkın da ileri dece anlamlı olması, aletli pilatesin müziksiz uygulanması katkı sunsa da müzikli uygulanmasının çok daha etkili olduğunu göstermiştir.