Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Kocaeli Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2023
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Tuba KAYA
Danışman: Ömer Acar
Özet:
Bu
araştırmanın amacı, başarı düzeyi düşük ve yüksek okullarda öğrenim gören
9.,10. ve 11. sınıf öğrencilerinin fen öğretimi algılarının ve bilimsel
araştırmaların doğası anlayışlarının sınıf
düzeyine göre nasıl değiştiğini ve öğrencilerin fen öğretimi algıları ve bilimsel
araştırmaların doğası anlayışları ile fen başarıları arasındaki ilişkiyi
incelemektir. Araştırmada nicel araştırma yöntemi içerisinde yer alan tarama
deseni türlerinden kesitsel araştırma deseni kullanılmıştır. Çalışma 2021-2022
eğitim öğretim yılında İstanbul ili içerisinde
yer alan liselerde öğrenime devam eden toplamda 589 9., 10. ve 11. sınıf öğrencisi ile
gerçekleştirilmiştir. LGS sınavı okul başarı yüzdelik dilimleri baz alınarak
başarı yüzdelik dilimi yüksek olan üç okul ÖBYO, başarı yüzdelik dilimi düşük
olan üç okul ise ÖBDO olarak temsilen seçilmiştir. Araştırmaya katılan
öğrencilerle gönüllülük esası ile yüz yüze anket çalışması yapılmıştır. Uygulama
süresi eğitim-öğretim yılının birinci ve ikinci dönemini kapsamaktadır.
Araştırma verilerini toplamak amacıyla iki grupta yer alan öğrencilere Bilimsel
Araştımaların Doğası Ölçeği ve Fen Öğretimi Algısı ölçeği uygulanmıştır. Öğrencilerin
fizik, kimya ve biyoloji derslerindeki başarıları için yılsonu notları
kullanılmıştır. Verilerin analizinde MANOVA, ANOVA ve Pearson çarpım momentleri
korelasyon katsayıları kullanılmıştır. Analiz sonuçlarına göre ÖBYO ve ÖBDO’da
öğrenim gören öğrencilerin bilimsel araştırmaların doğası anlayışları ve fen
öğretimi algılarının sınıf düzeyine göre değiştiği ve bu değişkenlerdeki bazı
alt boyutların öğrencilerin fen başarıları ile anlamlı ilişki içinde olduğu
bulunmuştur. Bu sonuçlar doğrultusunda farklı okul türlerindeki fen eğitimiyle
ilgili önerilerde bulunulmuştur.