12 haftalık rekreatif etkinliklerin seviye belirleme sınavına girecek ilköğretim öğrencilerinin durumluk ve sürekli kaygı düzeyine etkisi


Creative Commons License

Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Kocaeli Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ATILAY BİRTÜRK

Danışman: Elif Karagün

Özet:

12 Haftalık Rekreatif Etkinliklerin Seviye Belirleme Sınavına Girecek İlköğretim Öğrencilerinin Durumluk ve Sürekli Kaygı Düzeyine Etkisi Bu araştırmanın amacı, 12 hafta süresince düzenli yürütülecek rekreatif etkinliklerin Seviye Belirleme Sınavı'na girecek ilköğretim 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin sınava hazırlık döneminde; durumluk ve sürekli kaygı düzeylerinin olumlu yönde değişiminde etkisini incelemektir. Bu amaçla literatür bilgileri ışığında hazırlanan ve sosyo-demografik özelliklerin belirlenmesinde kullanılan 16 soruluk bir bilgi anketi ile kaygı düzeylerini tespit etmek için Spielberger tarafından geliştirilen 40 soruluk Durumluk ve Sürekli Kaygı Envanteri, İstanbul Ümraniye Kazım Karabekir İlköğretim Okulu'nda 7.ve 8. sınıfa devam eden toplam 366 öğrenciye uygulanmıştır. Uygulanan ölçek değerlendirilmesi sonucu kaygı belirtilerini yüksek düzeyde yaşadığı belirlenen 210 öğrencinin doldurduğu bilgi anketinde yer alan 15. soruya ("Yapılacak sosyal, kültürel ve sportif etkinliklere katılmak istiyor musunuz?") "evet" cevabını veren 123 öğrenci ile velileri yüz yüze görüşmeye çağrılmıştır. Görüşmeye gelen öğrenci ve velilerine çalışmanın amacı, içeriği, süresi hakkında bilgi verilmiştir. Yapılan açıklamalar sonucu çalışmaya gönüllü katılmak isteyen, ayrıca ailelerin de izin verdiği 123 öğrenci arasından rastgele yöntemle seçilen, etkinlik programına düzenli katılacağını bildiren 30 kişilik öğrenci grubu müdahale; ailelerinden izin alınan fakat aktivite saatlerinde dershanede olacağını bildiren 30 öğrenci de kontrol grubu olarak atanmıştır. Grupların belirlenmesinde gönüllülük esas alınmıştır. Çalışmaya 30 müdahale 30 kontrol grubu olmak üzere toplam 60 öğrenci ile başlanmıştır. Ön test uygulamaları sonrası müdahale grubuna; 12 hafta süresince haftada 2 gün ve 2,5 saat; müzik, sinema, ritim eğitimi, doğaçlama çalışmaları, eğlenceli atletizm, halk oyunları, izcilik, eğitsel oyunlar, piknik, oryantiring, yaratıcı drama, basketbol, futbol, voleybol gibi rekreatif etkinliklerin yer aldığı bir program uygulanmıştır. Araştırma, 12 hafta süren etkinlik uygulamaları sonunda Seviye Belirleme Sınavının bir gün öncesinde müdahale ve kontrol gruplarına son test değerlendirmeleri için ölçeklerin tekrar uygulanması şeklinde tamamlanmıştır. Veriler analiz edildiğinde araştırma başlangıcında ön test uygulaması sonucunda hesaplanan durumluk ve sürekli kaygı envanteri müdahale ve kontrol grupları arasında anlamlı bir farklılık söz konusu değilken; müdahale ve kontrol grupları için uygulama sonrasında her iki grup için durumluk kaygı envanteri (p=0.000) ile sürekli kaygı envanteri son test (p=0.004) ortalama değerleri arasında %95 güven düzeyinde anlamlı farklılık olduğu sonucu elde edilmiştir. Sonuç olarak, bu çalışma uygulanan rekreatif etkinlik programının durumluk ve sürekli kaygı özelliklerinin giderilmesinde etkili olabileceğini göstermektedir. Anahtar Kelimeler: Durumluk ve Sürekli Kaygı, Seviye Belirleme Sınavı, Rekreatif Etkinlikler.