"Eğitsel Bir Araç Olarak Google Formlar" Bildiri Ödülü


Daylan Koçkaya P.

Tıp Eğitimini Geliştirme Derneği Ulusal Tıp Eğitimi Kongresi, Mayıs 2022

  • Ödülün Kapsamı: Bilimsel/Mesleki Çalışmalardan Alınan Ödül
  • Ödül Türü: Kongre, Konferans, Festival veya Sempozyum Kurullarınca Verilen Ödül
  • Ödül Veren Ülke: Türkiye
  • Ödülü Veren Organizasyon: Tıp Eğitimini Geliştirme Derneği Ulusal Tıp Eğitimi Kongresi
  • Araştırma Alanları: Tıp, Tıp Eğitimi, Sağlık Bilimleri, Temel Tıp Bilimleri, Temel Bilimler
  • Ödülün Tarihi: Mayıs 2022
  • Açıklama: <p>Giriş: Pandemi nedeniyle tüm fakültelerde acil uzaktan eğitim süreci başlamış, senkronize ve asenkronize dersler yürütülmüştür. Tıp eğitiminin en yoğun uygulama dönemi olan intörnlük dönemi de uzaktan eğitime dahil edilmek zorunda kalınmıştır. Google Formlar, veri toplama amacıyla web tabanlı, toplanan verilerin tipik olarak bir elektronik tabloda depolandığı, ücretsiz bir uygulamadır. Eğitim alanında anketler, sınavlar ya da eğitici faaliyetler oluşturmak için kullanabilir. Google Formları hem öğrencilere hem de eğitmenlere anında geri bildirim sağlayabilir. Form basit anket formu olarak hazırlanabildiği gibi Quiz formatında kullanıldığında, gönderimden hemen sonra notları yayınlama ve öğrencilerin toplam puanlarını ve hangi soruları doğru veya yanlış yanıtladıklarını görmelerine olanak tanıyan seçeneklere sahiptir. Bu anında geri bildirim, öğrencilerin öz değerlendirme yapabilmelerine olanak sağlar. Özellikle, öğrencilere bir kavram tanıtıldıktan hemen sonra ders sırasında, hazır bulunuşluk için dersin başında veya bir dersin sonunda formatif bir değerlendirme amacıyla yapılabilir. Öğrenci yanıtları, eğitmenlere hangi kavramların yeniden gözden geçirilmesi gerektiği veya sürecin ve derslerinin öğrencilerin ihtiyaçlarına göre nasıl uyarlanacağı hakkında fikir verir. Amaç: Acil uzaktan öğretim sürecinde intörn öğrencilerin, Google formlar kullanılarak yapılan olgu çalışmalarına katılmaları ile ilgili deneyim ve geri bildirimlerin paylaşılması amaçlanmıştır. Yöntem: Nisan-Haziran 2020 tarihleri arasında Kocaeli Üniversitesi Tıp Fakültesinde eğitimin devamlılığını sağlamak amacıyla programında Google olgu çalışmaları içeren intörn modülü hazırlanmıştır. Öğrencilere gönderilen anket ile ihtiyaç analizi yapılmış, olguların acilde karşılaşabilecekleri olgulardan olması önerisiyle 18 ayrı Google formda 31 olgu çalışması yapılmıştır. Olgu senaryoları “Google Form Quiz” formatında hazırlanmıştır. Formlar, haftada en az iki olgu olarak öğrencilere bağlantı linki ile gönderilerek paylaşılmış, yanıtlamaları istenmiştir. Formlarda olgunun görsel illüstrasyonu, tıbbi görüntüleme ve laboratuvar sonuçları kullanılmıştır. Her olgu öğrenci formu tamamladığında, her soru için doğru ya da yanlış yanıt fark etmeksizin geribildirim aldığı, yanıtların kaynaklarının paylaşıldığı, sonuç puanını görebildiği, senaryonun çözümlemesi için olguyu hazırlayan eğitimcinin sunum materyaline ulaşacağı bir bağlantı içerecek şekilde hazırlanmıştır. Formda çoktan seçmeli sorularla sınırlı kalmayıp kısa,uzun yanıtlı sorular, boşluk doldurma soruları da kullanılmıştır. Bazı olguların tanısının konulması, tedavisinin belirlenmesi, gerekiyorsa reçetelerinin düzenlenmesi istenmiştir. Her öğrencinin bir kez yanıtlaması istenen formlarda öğrenci numaraları alınmıştır. Bulgular: Formları ortalama 224 öğrenci yanıtlamıştır. 15 form acil olgulardan, diğer 3 form ise radyolojik tanılama çalışmasını içeren 15 olgudan oluşmuştur. Çalışmalarının sonunda biri açık uçlu olmak üzere 8 sorudan oluşan çevrimiçi anket ile 160 öğrencinin görüşleri alınmıştır. Öğrencilerin %87’si olgu çalışmalarına ihtiyaç duyulduğunu belirtmiş, %94’ü 3. Dönemden 6. Döneme kadar bu çalışmanın yapılmasının yararlı olacağını düşünmektedir. Öğrencilerin %75’i bu çalışmadan fayda görmüş, %78’i “cevap, geri bildirimlerin ve yönlendirmelerin, özdeğerlendirme yapmanız konusunda sizi yönlendirmesi hakkında görüşünüz” sorusuna “cevaplarımı kendim değerlendirmeyi uygun buldum” yanıtını, %20’si “hem kendimi değerlendirmek hem de başkası tarafından değerlendirilmek isterdim” yanıtını vermiştir. Öğrencilerin %89’u olguların çözümlemesinde çevrim içi kaynaklar, videolar ve sorunun açıklamasını bulacağı bir sunuma ulaşmaktan, %85’i olguların form içindeki sunumunda görüntüleme, laboratuvar ve tetkiklerin de yer almasından memnundur. Programa 10 üzerinden ortalama 7.7 puan atfedilmiştir. Sonuç: Farklı amaçlarla kullanılan birçok çevrim içi araç eğitime katkıda bulunabilir. Google formları sıklıkla geri bildirim toplamak, anket çalışmaları yapmak için kullanıldığı gibi tıp eğitiminde formatif değerlendirme için kullanılabilecek kullanışlı bir araçtır.<br></p>