Fen Bilimleri Dersi Müfredatına Entegre Bir Müdahale Programının Ortaokul Öğrencilerinin Üst Düzey Bilişsel Becerilerine Etkisinin Örtük Büyüme Modelleriyle İzlenmesi


Acar Ö. (Yürütücü), Karaçam S., Bilican Demir S., Topçu M. S., Sakız G., Çokçalışkan H., et al.

TÜBİTAK Projesi, 2023 - 2026

  • Proje Türü: TÜBİTAK Projesi
  • Başlama Tarihi: Kasım 2023
  • Bitiş Tarihi: Kasım 2026

Proje Özeti

Üst düzey bilişsel beceriler öğrencilerin fen öğrenmelerinin yanında diğer derslerdeki öğrenmeleri için önemli psikometrik değişkenler arasındadır. Buna karşın ülkemizde bu becerilerin gelişiminin izlenmesine yönelik boylamsal çalışmalar yeterli seviyede değildir. Yapılan çalışmalarda, uygulama sürelerinin ilgili becerilerin gelişimini değerlendirmek için yeterli olmadığı ve sıklıkla geleneksel veri analizi yöntemlerinin (Örn. t testleri, tekrarlı ANOVA veya MANOVA) kullanıldığı görülmektedir. İlgili çalışmalarda dikkat çeken başka bir sınırlılık ise kullanılan ölçme araçlarının özellikle geçerlik kanıtlarıyla ilgilidir. Gerek ülkemizde gerekse uluslararası düzeyde yapılan boylamsal çalışmalarda üst düzey bilişsel becerileri ölçen ölçme araçlarının zaman içindeki ve farklı sınıf düzeylerindeki ölçme değişmezliği nadiren incelenmiştir. Bu durum araştırma sonuçlarının geçerliği ve genellenebilirliği açısından problemlidir. Daha açık bir ifadeyle, boylamsal çalışmalarda katılımcıların farklı zaman noktalarında ölçme aracında yer alan maddelere verdiği tepkilerin değişmez olması beklenir. Eğer bu durum sağlanmazsa zamana bağlı değişimi doğru değerlendirmek zorlaşacaktır. Benzer biçimde grupların karşılaştırıldığı koşullarda da ölçme aracında yer alan maddelere verilen tepkilerin grup üyeliğinden etkilenmemesi beklenir. Böylece alt gruplarda ortalamalar karşılaştırılabilir.

 

Geçmişte yapılan çalışmalarda karşılaşılan bahsedilen yöntemsel sınırlılıkları ortadan kaldırmak ve üst düzey bilişsel becerilerin gelişimini geçerli biçimde ortaya koymak üzere, bu projede iki akademik yıl sürmesi planlanan öğretim müdahalelerinin ortaokul öğrencilerinin üst düzey bilişsel becerilerine etkisi Örtük Büyüme Modelleri kullanılarak değerlendirilecektir. Örtük büyüme modelleri değişimin varyans kaynaklarını da değerlendirmemizi sağlayacaktır. Ayrıca zamana bağlı değişim ve grup karşılaştırmaları yapmadan önce kullanılan ölçme araçlarının ölçme değişmezliği testleri yapılacaktır. Proje, amacına uygun olarak boylamsal ve açıklayıcı (explanatory) karma desende tasarlanacaktır. Projenin nicel kısmı öntest-sontest kontrol gruplu yarı deneysel, nitel kısmı durum çalışması deseninde düzenlenecektir. Veriler, Kocaeli ve Bolu illerinde bulunan ikişer ortaokulda projenin müdahale sürecinin başlangıcında 5. ve 6. sınıf düzeyinde olacak toplam 960 (480 deney, 480 kontrol) öğrenciden toplanacaktır. Proje iki bölümden oluşacaktır.  İlk bölümde projenin danışmanları, uygulanacak müdahale etkinliklerinin içeriğini (öğrenme etkinlikleri ve öğrenci çalışma kağıtları) oluşturacaktır. Sonrasında proje ekibinin ve öğretmenlerin katılımcı olacağı çalıştaylar düzenlenecektir. Bu çalıştaylardaki etkileşim, tartışma ve geri bildirimlere uygun olarak müdahale programına son hali verilecek; her bir etkinlik için ders planları ve uygulamalarda öğretmeni yönlendirecek kılavuz kitapçıkları oluşturulacaktır. Bahsedilen süreçler, 5. sınıf Fen Bilimleri dersi birinci üniteden başlamak üzere 7. sınıfın son ünitesine kadar her bir ünite için tekrarlanacaktır. Projenin ikinci bölümü geliştirilen müdahale programının uygulanmasını içeren iki akademik yıl olarak planlanmıştır. Proje okullarının hepsinde her bir sınıf düzeyinde deney ve kontrol grupları için ikişer şube seçilecek; deney grubuna uygulanacak müdahale programı projeye bursiyer olarak dahil edilecek Fen Bilimleri öğretmenleri tarafından yürütülecektir. Projenin üçüncü senesinde müdahale programının başlangıcında 5. ve 6. sınıfta olan öğrenciler sırasıyla 6. ve 7. sınıfta olacaklar ve öğretim müdahaleleri bu sınıf seviyelerinde de devam edecektir. Öğrencilerin mantıksal düşünme, üstbilişsel ve epistemik bilişsel becerileri, geçmiş çalışmalarda geçerlik ve güvenirlik kanıtları bulunan ölçme araçları kullanılarak beş farklı zaman noktasında ölçülecektir. Verilerin analizi için nicel ve nitel yöntemler kullanılacaktır. Nicel veri analizi için Yapısal Eşitlik Modelleri kullanılacak; ölçme araçlarının ölçme değişmezliği Çoklu Grup Doğrulayıcı Faktör Analizi ile test edilecek ve ilgili değişkenlerin sınıf düzeylerinde zamana bağlı değişimi Örtük Büyüme Modelleriyle değerlendirilecektir. Müdahale programının etkisini derinlemesine incelemek üzere deney grubundan seçilecek farklı başarı düzeyindeki öğrencilerin çalışma kağıtları ve yansıtıcı günlüklerinden elde edilecek nitel veriler ise betimsel analiz kullanılarak analiz edilecektir.

 

Projenin çıktılarının; fen eğitimi, eğitim psikolojisi ve ölçme değerlendirme alanlarıyla ilgili prestijli uluslararası dergilerde yayımlanması öngörülmektedir. Proje süresince geliştirilecek öğrenme etkinlikleri, ders planları ve öğretmen kılavuz kitabı, diğer Fen Bilimleri Dersi öğretmenlerinin sınıflarında kullanmaları ve farklı branştaki öğretmenlere örnek olması için projenin web sitesine yüklenecektir. Diğer taraftan, projede elde edilen ve sonrasında elde edilecek verilerden farklı projelerin çıkması da beklenmektedir. Son olarak, projenin öncül sonuçları Kocaeli ve Bolu illerinde bulunan Milli Eğitim Bakanlığı yetkilileri, Fen Bilimleri Dersi öğretmenleri ve bu illerde bulunan Eğitim Fakültelerindeki öğretim üyeleriyle toplantılar yapılarak paylaşılacaktır.