İLKOKUL DÜZEYİNDE PROGRAMLAMA ÖĞRETİMİNİN ÖĞRENCİLERİN 21. YÜZYIL BECERİLERİNE (İŞBİRLİĞİ VE İLETİŞİM, ELEŞTİREL DÜŞÜNME VE PROBLEM ÇÖZME, YARATICILIK VE YENİLENME) VE BİLGİ İŞLEMSEL DÜŞÜNME BECERİLERİNE ETKİLERİ


DAĞ F. (Yürütücü), DURDU L., ŞUMUER E.

Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2019 - 2020

  • Proje Türü: Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje
  • Başlama Tarihi: Nisan 2019
  • Bitiş Tarihi: Temmuz 2020

Proje Özeti

Bilgi işlemsel düşünme (BİD), kısaca, gerçek dünya problemlerine uygulanabilecek düşünme ve davranış biçimleri olarak tanımlanmakta ve bilgisayar bilimi uzmanlığından farklı bir okuryazarlık biçimidir. Bu çerçevede, BİD’nin geliştirilmesi amacıyla K-12 düzeyinde programlama öğretimi bir çok ülkenin öncelikli alanlarından biri haline gelmiştir. Türkiye’de bu ülkelerden biridir. Türkiye’de ilk olarak 2006 yılından itibaren ilköğretim okullarında öğrencilerin bilgisayar-okuryazarlıklarının sağlanması hedefiyle bilgisayar dersi öğretim programı uygulanmaya başlanmış ve 2018-19 öğretim yılından itibaren ise ilkokul, ortaokul ve lise düzeyi için ayrı olmak üzere, bilgisayar bilimleri alanına ilişkin temel kavramları ve BİD becerilerini ön plana çıkaran yeni öğretim programları uygulamaya konulmuştur.

Bu araştırmada; 2018-2019 öğretim yılında uygulanmaya başlanan ilkokul düzeyi “Bilişim Teknolojileri ve Yazılım” öğretim programı çerçevesinde bilgisayarsız etkinlikler, blok tabanlı etkinlikler ve fiziksel programlama etkinliklerini içeren üç ayrı dersin tasarlanması, uygulanması ve öğrenci/öğretmen açısından etkilerinin araştırılması amaçlanmıştır.

Kocaeli Üniversitesi Bilimsel Araştırmalar ve Proje Birimi tarafından 2019/015 Proje numarasıyla desteklenen bu projede; bilgi işlemsel düşünme becerileri gereksinimleri doğrultusunda öğrenme merkezli yaklaşımların ilke ve prensiplerine uygun olarak tasarlanan dersler teknoloji ile zenginleştirilmiş öğrenci merkezli etkin bir öğrenme ortamında uygulanmış ve öğretim sürecinin ilkokul öğrencilerinin BİD becerilerinin gelişimine etkisi; ilkokul öğrencilerinin 21.yy becerilerinin (İşbirliği ve İletişim, Eleştirel Düşünme ve Problem Çözme, Yaratıcılık ve Yenilenme) gelişimine etkisi incelenmiştir.

Projenin uygulanan ilk öğretim sürecinin ilkokul öğrencilerinin BİD becerilerinin gelişimine olumlu yönde katkı sağladığı, BİD becerileriyle 21. Yüzyıl becerilerinden işbirliği ve iletişim becerileri arasında pozitif yönde ilişki bulunduğu ,sonucuna varılmıştır.