Havacılıkta Kullanılan Alüminyum Alaşımların Sertlik Analizi için Lazerle Oluşturulan Plazma Spektroskopi Sisteminin Geliştirilmesi


Genç Öztoprak B. (Yürütücü)

Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2022 - 2023

  • Proje Türü: Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje
  • Başlama Tarihi: Kasım 2022
  • Bitiş Tarihi: Kasım 2023

Proje Özeti

Havaaracı malzemeleri farklı iklim şartları ve basınç koşullarına maruz kaldığı için dayanım özelliklerini belirleyecek bakım prosedürleri çok önemlidir. Bu nedenle; hava araçlarında kullanılan malzemelerinin numune hazırlamadan, pürüzlü numunelerin de temassız ve tahribatsız analizi için yeni yöntemlere ihtiyaç duyulmaktadır. Önerilen projede, havacılıkta kullanılan alüminyum alaşımı malzemelerinin hem kimyasal kompozisyonu hem de sertlik gibi fiziksel özelliğini eş zamanlı belirleyebilecek lazerle analiz sisteminin (LIBS) oluşturulması amaçlanmaktadır. LIBS ölçümleri ile elde edilen spektral veriler kullanılarak spektral çizgilerin (atomik ve iyonik) Temel Bileşenler Analizi (PCA) ile belirlenmesi projenin özgünlüğüdür. PCA yöntemi LIBS spektrumunda analiz sonuçlarını temel olarak etkileyen spektral değişkenleri belirleyecektir ve bunlar numunenin fiziksel özelliklerini yansıtacaktır. Böylece, spektral çizgilerin seçimi numune matrisinden bağımsız hale gelecektir. Malzemelerin fiziksel ve kimyasal özelliğindeki farklılık spektral çizgilerin şiddet değişimleri ile belirlenmektedir. Farklı alüminyum alaşımları (2024-T3, 7075-T6) ve işlenmiş (lazer-gaz-ısıl işlem) numunelerin Vickers sertlik değerleri ölçülecektir. Aynı numunelerin LIBS analizleri ile elde edilen spektral çizgiler kullanılarak iyon/atom oranı yöntemi ile sertlik hesaplamaları gerçekleştirilecektir. Elde edilen sertlik hesaplama sonuçları değerlendirilerek Vickers sertlik ölçümleri ile korelasyonu belirlenecektir. Ayrıca, PCA analizi ile elde edilen yükleme skorları değerlendirilerek, kemometrik bir teknik olan kısmi en küçük kareler ayrıştırma yöntemi (PLS-DA) ile sertlik değeri bilinen numuneler için model oluşturulması planlanmaktadır. Bu sayede, LIBS yöntemi ile oluşturulan doğru modellemeler kullanılarak havacılık ve otomotiv sektöründe yaygın bir şekilde kullanılan alüminyum alaşımlarının (2024-T3 ve 7075-T6) dış koşullara bağlı zarar görmüş numunelerin değişen sertlik değerlerini hızlı bir şekilde belirleyecek temassız ve tahribatsız sertlik analizi yapabilen bir yöntem geliştirilmesi hedeflenmektedir. Proje kapsamında sertlik analizi için oluşturulacak lazerle analiz sistemi fakültemizin hasarsız analiz laboratuvarı (NDT) araştırma altyapısını oluşturacaktır.