OĞUZ ERDOĞAN F. (Yürütücü), ÇELİK C., ERDOĞAN T.
Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, BAP Alt Yapı, 2025 - Devam Ediyor
| Günümüzde enerji ihtiyacının sürekli artışı, çevresel endişeleri ve sürdürülebilir enerji arayışlarını öne çıkarmaktadır. Bu sebeple hidrojen depolama çalışmaları giderek daha fazla ilgi çekmektedir. Çünkü hidrojen, düşük kirletici ve sera gazı emisyonları ile mevcut fosil yakıt taleplerinin yerini alabilecek önemli bir temiz enerji taşıyıcısı olarak kabul edilmektedir. Artan enerji ihtiyacını karşılamak için en çok kullanılan yakıt türü olan fosil yakıtların kısa sürede tükenme olasılığı ve ekosistem üzerindeki olumsuz etkileri gibi dezavantajları nedeniyle, günümüzde verimli ve temiz enerji kaynaklarına duyulan ihtiyaç artmaktadır. Hidrojen doğada fazla bulunması, yüksek ısıl değere sahip olması ve yakıt olarak kullanıldığında atık olarak sadece su oluşturması sebepleriyle alternatif enerji kaynağı olarak görülmektedir. Hidrojenin kimyasal enerjisi, gravimetrik bazda diğer kimyasal yakıtlardan yaklaşık üç kat daha fazladır. Öte yandan, hacimsel olarak hidrojenin enerji yoğunluğu, benzin ve diğer hidrokarbon yakıtlara kıyasla çok daha düşüktür. Sıvı hidrokarbonlar için eşdeğeri, gravimetrik bazda ortalama 43 MJ/kg'dır. Örneğin benzin 31,7 MJ/L enerji yoğunluğuna sahipken, sıkıştırılmış hidrojen (70 MPa) 4,7 MJ/L enerjiye sahiptir, bu da benzinin yaklaşık altıda birine tekabül eder. Hidrojen, bir enerji taşıyıcısı olarak katkı sağlayabilmesinin yanında; uygun, güvenli ve maliyetli depolama yöntemleri ve araçları geliştirmek, hidrojeni yakıt olarak uyarlamanın temel engelidir. Aktif bir araştırma alanı olan hidrojenli araçların anahtar teknolojisi, hidrojenin depolanmasıdır. Bu proje, karbon bazlı adsorbentlerin hidrojen depolaması için etkinliklerini ve yakıt pillerinde kullanım potansiyellerini araştırmayı amaçlamaktadır. Böylelikle; daha yüksek depolama kapasitesi, hızlı hidrojen emilimi, düşük depolama basıncı gereksinimi ve güvenli depolama sağlayan karbon bazlı malzemelerin geliştirilmesi ve yakıt hücrelerinde kullanımının incelenmesi sağlanacaktır. Projede karbon bazlı adsorbentler ve kompozitler sentezlenecek ve yapısal özellikleri belirlenecek, farklı karbon kökenli adsorbentlerin ve kompozitlerin hidrojen depolama kapasiteleri deneysel olarak incelenecek ve yakıt pillerinde kullanımları değerlendirilecektir. Bu projeden beklenen sonuçlar ile yüksek yüzey alanlı ve gözenekli adsorbentlerin ve kompozitlerin geliştirilmesi ve hidrojen depolama kapasitelerinin artırılması ile yakıt hücresi performansının iyileştirilmesi sağlanabilir. Bu proje yenilenebilir enerji kaynaklarının daha etkin kullanımı ve temiz enerji teknolojilerinin geliştirilmesi açısından önemli olabilir. |