Aksakal N.(Yürütücü), Sezer U., Alp A. F., Taşçıoğlu R., Kocaekşi S.
Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2020 - 2021
Eğitim süreciyle bireylerin içinde bulundukları topluma etkili ve verimli bir biçimde uyum göstermelerine yardımcı olmak
amaçlanmaktadır (Güven, 2009). Bu amaç doğrultusunda ilk olarak bireylerin özellikleri belirlenerek, geliştirilmeye
çalışılmaktadır. Gelişim sürecinde eğitim sistemi içerisinde belirlenmiş amaçlar göz önünde bulundurularak bireylerde
davranış değişikliği meydana getirmek hedeflenmektedir. Eğitimin kalitesi, eğitim sisteminin ürünü olan, bütün toplumsal
sistemlerin işleyişini ve verimliliğini etkileyen insan gücünün kalitesini de belirler (Yüksel, 2010). Bu sebeple eğitimde
kalitenin geliştirilmesi, eğitim politikalarının genel hedefi olmakla birlikte eğitim kurumlarının da temel amacı olarak
düşünülebilir. Eğitim; sürekli yenilenen ve gelişmelere açık bir dünyadır. Öğretim programları, öğrenme ve öğretme
yöntem ve teknikleri, ders işlenişi sırasında kullanılacak olan materyallerde değişiklik ve yenilikleri içermektedir (Sarıgöz,
2011). Dolayısıyla eğitim sistemi içerisinde dersleri yürütmekte olan öğretmenlerin yeniliklerden haberdar olması ve
kendilerini yenileyebilmeleri için hizmetiçi eğitimler önem kazanmaktadır. Günümüz dünyasında hizmetiçi eğitime gerek
özel gerekse de kamu kurumları için bir zorunluluk haline getiren olgu ise, belirli bir eğitim kurumunda belirli bir programı
tamamlayan ve iş hayatına atılmış olan bireylerin, kurumun istediği düzeyde olmamaları durumunda, daha kıdem artışında
nitelikli bireylerin yetiştirilmesi veya yeniliklere ayak uydurabilmeleri için hizmetiçi eğitim zorunlu hale gelmektedir
(Pehlivan, 1992). Eğitim sisteminin temel taşlarından biri olan öğretmenlerin de, günceli takip etmeleri, geliştirmeleri takip
ederek, yeniliklere ayak uydurmaları gerekmektedir. Öğretmenlerin kendi alanlarına ilişkin bilgi, beceri ve tutum
kazandırılmaya çalışılması yani diğer bir ifadeyle öğretmenlerin yaşam boyu öğrenen bireyler haline getirilmesi hizmetiçi
eğitim ile sağlanabilir. Bu sebeple hizmetiçi eğitim, hizmet öncesi eğitimin eksiklik ve yetersizlikleri tamamlamanın
önemli bir yolu olarak ortaya çıktığı söylenebilir (Gültekin ve Çubukçu, 2008). Eğitim sisteminin önemli öğelerinden biri
öğretmendir. Eğitim sisteminin başarılı olabilmesi için önemli öğelerden biri olan öğretmen ve eğitim personelinin
kalitesine göre belirlenmektedir. Eğitimin modeli ne olursa olsun personelinin niteliğinin üstünde hizmet üretemez. Bundan
dolayı, “bir okul ancak içindeki öğretmenler kadar iyidir” denilebilir (Kavcar, 1988). Tüm mesleklerde olduğu gibi
öğretmenlik mesleğinin de çağın gereksinimlerine ayak uydurabilmesi için değişim ve gelişmelerin karşısında, etkili ve
kaliteli hizmet verebilmeleri için mesleki yeterliklerini geliştirmeleri gerekmektedir. Geçmişte, öğretmenlerin mesleki
yaşantıları boyunca almış oldukları eğitimin yeterli olacağı düşüncesi yerini, öğretmenlerin öğretim yaşantıları süresince
devam etmesi gerektiği görüşüne bırakmıştır (Garuba, 2004). Dolayısıyla öğretmenlerin bireysel gelişimlerinin
sağlanması, mesleki yeterlilik ve beklentileri dikkate alınarak hizmetiçi eğitimlerinin ihtiyaçlar doğrultusunda
programlanması ve düzenlenmesi gerekmektedir. Alan yazında beden eğitimi öğretmenlerine yönelik hizmetiçi eğitim
öğretmenlerde konusunu inceleyen çalışmalara az rastlanmaktadır. Bu bağlamda, beden eğitimi öğretmenlerini
örneklemine alan bu çalışma ile alan yazınına katkı sağlanması hedeflenmektedir.