Beden Eğitimi Öğretmenlerine Yönelik Hizmetiçi Eğitim Ölçeği Geliştirilmesi


Aksakal N.(Yürütücü), Sezer U., Alp A. F., Taşçıoğlu R., Kocaekşi S.

Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2020 - 2021

  • Proje Türü: Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje
  • Başlama Tarihi: Kasım 2020
  • Bitiş Tarihi: Ekim 2021

Proje Özeti

Eğitim süreciyle bireylerin içinde bulundukları topluma etkili ve verimli bir biçimde uyum göstermelerine yardımcı olmak amaçlanmaktadır (Güven, 2009). Bu amaç doğrultusunda ilk olarak bireylerin özellikleri belirlenerek, geliştirilmeye çalışılmaktadır. Gelişim sürecinde eğitim sistemi içerisinde belirlenmiş amaçlar göz önünde bulundurularak bireylerde davranış değişikliği meydana getirmek hedeflenmektedir. Eğitimin kalitesi, eğitim sisteminin ürünü olan, bütün toplumsal sistemlerin işleyişini ve verimliliğini etkileyen insan gücünün kalitesini de belirler (Yüksel, 2010). Bu sebeple eğitimde kalitenin geliştirilmesi, eğitim politikalarının genel hedefi olmakla birlikte eğitim kurumlarının da temel amacı olarak düşünülebilir. Eğitim; sürekli yenilenen ve gelişmelere açık bir dünyadır. Öğretim programları, öğrenme ve öğretme yöntem ve teknikleri, ders işlenişi sırasında kullanılacak olan materyallerde değişiklik ve yenilikleri içermektedir (Sarıgöz, 2011). Dolayısıyla eğitim sistemi içerisinde dersleri yürütmekte olan öğretmenlerin yeniliklerden haberdar olması ve kendilerini yenileyebilmeleri için hizmetiçi eğitimler önem kazanmaktadır. Günümüz dünyasında hizmetiçi eğitime gerek özel gerekse de kamu kurumları için bir zorunluluk haline getiren olgu ise, belirli bir eğitim kurumunda belirli bir programı tamamlayan ve iş hayatına atılmış olan bireylerin, kurumun istediği düzeyde olmamaları durumunda, daha kıdem artışında nitelikli bireylerin yetiştirilmesi veya yeniliklere ayak uydurabilmeleri için hizmetiçi eğitim zorunlu hale gelmektedir (Pehlivan, 1992). Eğitim sisteminin temel taşlarından biri olan öğretmenlerin de, günceli takip etmeleri, geliştirmeleri takip ederek, yeniliklere ayak uydurmaları gerekmektedir. Öğretmenlerin kendi alanlarına ilişkin bilgi, beceri ve tutum kazandırılmaya çalışılması yani diğer bir ifadeyle öğretmenlerin yaşam boyu öğrenen bireyler haline getirilmesi hizmetiçi eğitim ile sağlanabilir. Bu sebeple hizmetiçi eğitim, hizmet öncesi eğitimin eksiklik ve yetersizlikleri tamamlamanın önemli bir yolu olarak ortaya çıktığı söylenebilir (Gültekin ve Çubukçu, 2008). Eğitim sisteminin önemli öğelerinden biri öğretmendir. Eğitim sisteminin başarılı olabilmesi için önemli öğelerden biri olan öğretmen ve eğitim personelinin kalitesine göre belirlenmektedir. Eğitimin modeli ne olursa olsun personelinin niteliğinin üstünde hizmet üretemez. Bundan dolayı, “bir okul ancak içindeki öğretmenler kadar iyidir” denilebilir (Kavcar, 1988). Tüm mesleklerde olduğu gibi öğretmenlik mesleğinin de çağın gereksinimlerine ayak uydurabilmesi için değişim ve gelişmelerin karşısında, etkili ve kaliteli hizmet verebilmeleri için mesleki yeterliklerini geliştirmeleri gerekmektedir. Geçmişte, öğretmenlerin mesleki yaşantıları boyunca almış oldukları eğitimin yeterli olacağı düşüncesi yerini, öğretmenlerin öğretim yaşantıları süresince devam etmesi gerektiği görüşüne bırakmıştır (Garuba, 2004). Dolayısıyla öğretmenlerin bireysel gelişimlerinin sağlanması, mesleki yeterlilik ve beklentileri dikkate alınarak hizmetiçi eğitimlerinin ihtiyaçlar doğrultusunda programlanması ve düzenlenmesi gerekmektedir. Alan yazında beden eğitimi öğretmenlerine yönelik hizmetiçi eğitim öğretmenlerde konusunu inceleyen çalışmalara az rastlanmaktadır. Bu bağlamda, beden eğitimi öğretmenlerini örneklemine alan bu çalışma ile alan yazınına katkı sağlanması hedeflenmektedir.