Buji Ateşlemeli Benzinli Bir Motorda İzobütanol ve Etanol Katkılarının Yanma Karakteristiklerine Etkisinin İncelenmesi


Hoşöz A. O., Alptekin E., Özsezen A. N., Balta E.

4. Uluslararası Otomotiv Bilimi ve Teknolojisi Sempozyumu, Kocaeli, Türkiye, 18 - 20 Eylül 2025, ss.162-170, (Tam Metin Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Kocaeli
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.162-170
  • Kocaeli Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Dünyada içten yanmalı motorların kullanımındaki artışa paralel olarak yükselen zararlı emisyon değerlerini azaltmak amacıyla, yakıt içeriklerine biyolojik kaynaklı ve fosil yakıtlara kıyasla daha az zararlı olan alkol yakıtların katkı olarak katılması yaygın bir durumdur. Bu çalışmanın amacı, buji ateşlemeli (SI) direkt enjeksiyonlu bir motorda kritik bir oran olan hacimce %30 alkol içeren benzin karışımları kullanarak alkol katkılarının yanma parametreleri ve motor performansı üzerindeki etkilerini deneysel olarak incelemektir. Çalışma kapsamında gerçekleştirilen motor testleri tam yük ve sabit devir değerlerinde gerçekleştirilmiştir. Bu testler sonucunda, benzine eklenen alkol katkılarının yanmayı hızlandırdığı ve silindir içi basıncı yükselttiği belirlenmiştir. Ortalama indike efektif basınç (IMEP) değerlerinde saf ve alkol katkılı benzin karışımları arasında önemli bir farklılık olmamakla beraber, alkol katkılarının eklendiği yakıt karışımlarında yanmanın daha düzensiz olması dezavantajı mevcuttur. Alkol katkılı benzin karışımlarında motorun ürettiği güç ve tork değerlerinde artış meydana gelmiştir. Ayrıca benzine katılan alkol katkıları egzoz gazı sıcaklığının düşmesini sağlamıştır.

In parallel with the increasing use of internal combustion engines worldwide, it has become common practice to add biologically derived alcohol fuels considered less harmful compared to fossil fuels as additives to conventional fuels in order to reduce harmful emission levels. The aim of this study is to experimentally investigate the effects of alcohol additives on combustion parameters and engine performance by using gasoline blends containing 30% alcohol by volume, a critical ratio, in a spark-ignition (SI) direct-injection engine. Engine tests were conducted at full load and constant engine speed conditions. The results indicated that the addition of alcohol to gasoline accelerated combustion and increased in-cylinder pressure. Although there was no significant difference in the mean indicated effective pressure (IMEP) values between pure gasoline and alcohol–gasoline blends, alcohol additives showed partial disadvantages due to combustion irregularities. On the other hand, increases in engine power and torque were observed with alcohol–gasoline blends. Furthermore, the addition of alcohol contributed to a reduction in exhaust gas temperature.