Uluslararası Marmara Fen ve Sosyal Bilimler Kongresi, Kocaeli, Türkiye, 21 - 22 Mayıs 2021, ss.61-67
Bu çalışmanın amacı sınıf öğretmenlerinin öğretmen zihniyeti ile öznel iyi oluşları arasındaki ilişkiyi
incelemektir. Çalışmada ilişkisel tarama modelinde tasarlanmış nicel bir araştırma modeli tercih
edilmiştir. Araştırmanın örneklemini Milli Eğitim Bakanlığına bağlı resmi ve özel okulda görev yapan
353 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak, Gero (2013) tarafından geliştirilip
araştırmacılar tarafından Türkçeye uyarlanan yedi maddelik Öğretmen Zihniyet Ölçeği, Renshaw, Long
ve Cook (2015) tarafından geliştirilip Ergün ve Sezgin-Nartgün (2017) tarafından Türkçeye uyarlanmış,
sekiz maddelik Öğretmen Öznel İyi Oluş Ölçeği ve araştırmacılar tarafından hazırlanan Demografik
Bilgi Formu kullanılmıştır. Araştırma ölçeklerinden elde edilen veriler SPSS 24 paket programı ile
analiz edilmiştir. Veri analizleri olarak,Pearson Momentler Çarpımı Korelasyonu, bağımsız gruplarda ttesti ve tek yönlü ANOVAyöntemleri kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre öğretmenlerin ‘gelişen
zihniyet’puanları ile öznel iyi oluşları arasında pozitif ve anlamı bir ilişki bulunmuştur. Öğretmenlerin
öznel iyi oluşları mesleki kıdemlerine göre farklılık göstermektedir. Öznel iyi oluş alt boyutu olan ‘okula
aidiyet’ ölçeğinden aldıkları puanlar çalıştıkları kurum ve okuldaki pozisyonlarına göre değişmektedir.
Öğretmenlerin öznel iyi oluşları cinsiyet ve eğitim durumları bakımından farklılık göstermemektedir.
Son olarak, öğretmenlerin ‘sabit zihniyet’ alt boyutu puanları eğitim seviyelerine göre farklılık
göstermektedir. Öte yandan, okuldaki pozisyon, cinsiyet, mesleki kıdem ve çalıştıkları kuruma göre
zihniyet ölçeğinden alınan puanlar değişmemektedir.