4.Uluslararası Meslek Yüksekokulları Sempozyumu, Yalova, Türkiye, 21 - 23 Mayıs 2015, cilt.1, ss.112-121
Günümüzde kamu,
özel sektör ve sivil toplum kuruluşları, küreselleşme, artan rekabet, yükselen
teknoloji ve değişerek büyüyen müşteri talepleri ile tüm işletmeler üzerinde
bir zorunluluk olarak kendisini gösteren değişim sürecine karşı faaliyetlerini
sürdürmeye çalışmaktadırlar. Bu zorunluluğun yerine getirilmesinde ve istenilen
başarıya ulaşmada, vasıflı ve kaliteli, bilgili, yetkin ve gelişime açık insan
kaynaklarını istihdam etmek, işletme yönetimleri için temel bir stratejidir.
Özellikle firma etkenliğinin sağlanmasında, sıfır hatalı ve yüksek kaliteli
üretimleri gerçekleştirmede, yüksek verimliliği yakalamada doğru işe doğru
insanı getirmek ve rasyonel bir istihdam politikası yaratmak şarttır. Bu
politikaların başarısı, işletmelerin üretim ve satış hacmi, pazarlarının
yapısı, rakiplerinin tutumu gibi temel unsurlara bağlı olarak yapılan iş
analizlerine ve bu analizlere uygun insan kaynağını seçmek ve istihdam ettirmek
ile mümkün olacaktır. İşletmelerin insan kaynağı arzının hızlı ve kolay bir
şekilde yerine getirilmesinde ihtiyaç duyulacak temel uygulama ancak ara eleman
olarak tanımlanan işgücünün istihdamı ile mümkün olabilecektir.
Ülkemizde ve
dünyada, piyasanın ihtiyaç duyduğu ara elemanlar, üniversiteler genelinde var olan
meslek yüksekokulları tarafından sağlanmaktadır. Ülkemizde lise son sınıfta
okumakta olan öğrencilerin ve ailelerinin geleceğe dönük iş bulabilme
kaygıları, gelir durumları, yaşanılan yer, kardeş sayısı gibi etkenler bu
okulların tercih edilmesinde etkili rol oynamaktadır. Bu sebeple meslek
yüksekokulları gençlerin gelecekle ilgili umutlarında etkili bir rol
üstlenmektedir.
Ancak, meslek
yüksekokullarının teknik ve beşeri altyapısının yeterlilik durumu bütün meslek
yüksekokulları genelinde aynı değildir. Hedeflenen eğitimin tam donanımla
yerine getirilmesi, altyapısı eksik olan yüksekokullarda gerçekleştirilememektedir.
Bu durum, bahsedilen meslek yüksekokullarında eğitim gören öğrencilerin teorik
yoğunluk yaşamalarına ve uygulamaya dönük bilgi eksikliği hissetmelerine neden
olmaktadır. Bu noktada öğrencilerin geleceğe dönük umutlarının ve istihdam
edilebilme olanaklarının, mezun olacakları meslek yüksekokulun altyapı durumuna
ve bağlı oldukları programın içeriğine göre de şekillenebileceği göz ardı
edilmemelidir.
Bu araştırmanın
ana amacı lise son sınıfta okuyan öğrenciler ile meslek yüksekokullarının son
sınıfında okuyan öğrencilerin gelecekle ilgili umutlarını tespit etmek ve
karşılaştırmaktır. Araştırmada anket yöntemi kullanılmıştır. Sonuç olarak,
meslek yüksekokullarının gençlerin gelecekle ilgili umutları üzerindeki etkisi
görülebilecektir.
Anahtar Kelimeler:
Meslek Yüksekokulu,
İstihdam, Umut.
Nowadays, businesses of either public, private sector and
non-governmental organizations struggle to maintaining operations against
change process which distinguish upon all of businesses as an urgency with
globalization, increasing competition, improving technology and expanding and
changing customer demands. It is a basic strategy to apply an approach to have
human resources who skilled, qualified, informed, competent and open to
develop. In order to achieve efficiency at firm level, realizing quality production
with zero defects, it is a necessity to adapt a rational employment policy, and
put right man into right place.
Basic factors affecting the quality and quantity of workforce for
businesses are national employment policies, capacity of production and sales,
state and structure of the market, and competitor’s behaviors. Taking these
factors into account, main policy of businesses would be selecting human
resource according to work analysis, and employing suitable workers. An
approach to meet the need for human resource easily and quickly is employing
work force, which is called as medium person.
Medium work force is provided by vocational schools of universities in
Turkey, as well as in the world. In Turkey, Usuanceanxieties of final year high
school students and their parents about future and factors as income cases,
inhabitation, sibling numbers figure to prefer this schools. With this reason,
Vocational schools have a role in efficiency expectations of the young about future.
However, not all vocational high schools are the same, in terms of the
sufficiency of technical and human infrastructure. Realizing the prospected
training with full endowment is not possible for vocational schools where
infrastructural shortages exist. Students of this kind of schools experience a
theoretical intensification, and feel the shortages of applicable knowledge.
Thus, future expectations of these students and facilities of employment will
be shaped by infrastructure of vocational high school and the content of the
program.
Main purpose of this research is to determine and comparefuture
expectations of final year high school students and vocational high schools
students. Survey method was used at this research. As a result, Vocational
school’s influence on expectations of the young about future can be shown.
Key Words: Vocational School, Usuance,
Expectation.