Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü , cilt.11, sa.2, ss.80-95, 2018 (Hakemli Dergi)
Teknolojinin hızla gelişmesiyle, akıllı cihazlar daha fonksiyonel ve ayırt edici özelliklere sahip hale
gelmiştir. Özellikle iletişim teknolojisi, her geçen gün daha yaratıcı yeniliklerle, tüketicilere ürünlerini
sunmaktadır. Tüketicileri için akıllı cihazların ayırt edici özellikleri hakkında bilgilendirmeleri, diğer bir
deyişle marka farkındalığı yaratmaları firmalar için son derece önemlidir. Ancak marka farkındalığının
yaratılması, rekabetin yoğun olarak yaşandığı rekabet ortamında yeterli değildir. Tüketicilerin zihninde
markaya üstünlük katan algılanan kalite düzeyi arttırılmalı ve marka sadakati yaratılarak
geliştirilmelidir.
Çalışmanın amacı; akıllı cihaz kullanımında algılanan kalite, marka farkındalığı ve marka imajının
marka sadakatini olumlu yönde etkileyip etkilemediğini analiz etmektir. Bu amaçla Kocaeli de 18 yaş
ve üzeri akıllı cihaz kullanıcılarını kapsayan araştırma neticesinde; algılanan kalite ve marka
farkındalığının marka sadakatini etkilediği, marka imajının ise etkilemediği görülmektedir. Algılanan
kalite, marka farkındalığı ve marka imajının marka sadakatine etkisi cinsiyete ve öğrenim düzeyine göre
farklılık göstermezken, yaş gruplarına ve gelir düzeyine göre farklılık göstermektedir.
By the rapid growth of technology, smart devices have become more functional and have more
distincitive features. Especially, the communication technology presents its products to the consumers
with more creative innovations day by day. It is highly important for companies to inform the consumers
about the distinctive features of the smart devices, by the other words, to create awareness of consumers
for their brands. However, creation of brand awereness is not enough in intensive competitive
environment. It sholud increase the level of quality and create and develop brand loyalty in minds of
consumers.
The purpose of the research is to analyze whether percieved quality, brand awereness, and brand image
affect brand loyalty positively in using smart devices. It is also analyzed whether this effect varies
according to gender, age, income and education levels of consumers. For his purpose the research was
conducted on the consumers who were 18 years and over in Kocaeli province. It is seen that percieved
quality and brand awereness affect brand loyalty, but brand image has no effect on loyalty. The effects
of percieved quality, brand awereness, and brand image on brand loyalty do not differ according to
gender, and education level of consumers but they differ according to age and income of consumers.