Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Kocaeli Üniversitesi, İlahiyat Fakültesi, İslam Tarihi ve Sanatları, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2023
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: SEVDA ARSLAN
Danışman: İhsan Şen
Özet:
Bu çalışmada 18 ve 19. yüzyıl dönemleri arasında dinî mûsıkî
formunda bestelenen eserlerin istatistiksel olarak incelenmesi amaçlanmıştır.
Araştırma 18 ve 19. yüzyıl dinî mûsikî beste formlarının bir arada
değerlendirilmesi, bu devrin bestekârları, icrâcıları ve dönemin mûsikî üslûbu
adına bir bilgi edinilmesi açısından önem arz etmektedir. Nicel araştırma yöntemi ile hazırlanan bu
çalışmada sayısal verileri elde etmede ana kaynak Aytaç Ergen’in Notam 1.0
Dijital Türk Müziği Repertuvar Programı olmuştur. Bununla beraber başta
Sadeddin Nüzhet Ergun’un Türk Mûsikîsi
Antolojisi eseri olmak üzere alanda otorite olarak kabul edilen şahısların
kitapları ayrıca tezler, akademik makaleler ve çeşitli dijital kaynaklardan
yararlanılmıştır. Türk Mûsikîsi Antolojisi eserinde geçen 18 ve 19. yüzyıl
bestekâları ve dinî mûsikî besteleri tarama yöntemiyle tespit edilmeye
çalışılmış, bugüne ulaşan beste notalarına ise Aytaç Ergen’in Notam 1.0 Dijital
Türk Müziği Repertuvar Programından elde edilmiştir. Edinilen bilgiler çerçevesinde
her iki yüzyıla ait dîni mûsikî beste form dağılımları karşılaştırılarak devrin öne çıkan veya önemini yitiren beste
türleri ortaya konmuştur.