Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Kocaeli Üniversitesi, Havacılık ve Uzay Bilimleri Fakültesi, Havacılık Elektrik Elektroniği, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2021
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Burak Hamdi TUFAN
Danışman: Satılmış Ürgün
Özet:
Yüksek güvenlikli hava taşımacılığında pilotların karşılaşabileceği hava olaylarına
hazırlıklı olmaları gerekmektedir. Bu amaçla geliştirilen uçuş simülatörleri ticari hava
taşımacılığının ciddi derecede ilerlemesinin en büyük sebeplerinden birisi olup, ticari
havayolu taşımacılığı şirketlerinin pilotaj eğitim maliyetlerini ciddi oranda azaltmıştır.
Aynı zamanda uçak üretim firmalarının test operasyonlarını kolaylaştırıp, üretim
maliyetlerinin de düşmesini sağlamıştır. Geliştirilen uçuş simülatörleri pilotların uçuş
operasyonu esnasında karşılaşabileceği rüzgar kesmesi, şiddetli kuyruk rüzgarı,
türbülans, havada tutunamama, tek motora kalma gibi etkileri oluşturabilmesi
gerekmektedir. Görsel eğitimin yanı sıra pilotluk eğitiminin hareketli sistemler ile
desteklenmesi insani duyularında uçuşa hazır olması konusunda daha olumlu sonuçlar
verecektir.
Bu çalışma 6 eksen hareketli bir Stewart Platformu tasarımı çalışmasıdır. Bu çalışmada
döner-dişli tip motorlar kullanılmış olup hareketli platform bu motorun uçlarına monte
edilen tek eklemli rotlarla sağlanmaktadır. Kinematik analizler yapılarak oluşturulan
matematiksel model ile birlikte yapıyı ani hareketlenmelerden korumak ve bununla
birlikte en yumuşak ve en hızlı şekilde hedef açılara götürebilmek adına PID kapalı
çevrim kontrol mekanizması eklenmiştir. Bilgisayar ortamında geliştirilen bu sistemin,
hayata geçirmek adına uygun malzemeler seçilmiş, modellendiği şekilde üretilmiş ve
elektronik kontrol sistemi ve geliştirilen ara yüz yazılımı ile denemeler yapıldıktan
sonra montaj tamamlanmıştır.
Bu tez çalışması, Kocaeli Üniversitesi | BAP Koordinasyon Birimi tarafından FYL2020-2054 proje numarası ile desteklenmektedir.