Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Kocaeli Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2020
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: SEVİLAY AYDIN
Danışman: İsmail Keskin
Özet:
ÖZET
Seyahat kavramı geçmişten günümüze insan hayatında hep var olmuştur.
Dijitalleşen dünya ile birlikte sosyal medya kavramı ortaya çıkmış, bunun sonucunda
insanlar seyahat deneyimlerini sosyal medya üzerinden fotoğraf ve videolar aracılığı
ile sık sık paylaşır ve anlatır hale gelmişlerdir. Bu gelişmeler ile birlikte sosyal
medyada birçok seyahat blog ve vlogları ortaya çıkmıştır. Böyle bir mecranın ortaya
çıkışı, gezgin blogger ve vloggerların kendini göstermesine ve tanınmalarına yol
açmıştır. Seyahate ilgi duyan insanlar ise bu sosyal ağları takip etmeye başlamışlar
ve seyahat planlarını bu yönde şekillendirme eğilimi göstermişlerdir.
Bu tez çalışmasında, sosyal medya platformlarından en yaygın olarak
kullanılanlardan biri olan Youtube seyahat kanallarının kişilerin seyahat algısı
üzerinde ne gibi etkileri olduğu araştırılmıştır. Bu vlogların, kişilerin seyahat
hakkındaki ilgi ve motivasyonları üzerine oluşturduğu durumlar incelenmiştir.
Bu bilgiler ışığında Youtube seyahat kanallarından en çok aboneye sahip
gezgin Emre Durmuş’un Youtube kanalı ve video içerikleri ele alınmış olup, bu
kanalda paylaşılan ve en çok görüntülemeye sahip video içeriklerinden 5 tanesi
seçilmiş ve bu videolara yapılan izleyici yorumları analiz edilmiştir. Youtuber adı
verilen bu kişinin paylaştığı video içerikleri hakkında oluşan olumlu-yapıcı ve
olumsuz-yargılayıcı yorumlar ele alınmış ve ayrıca izleyici soru ve talepleri de
dikkate alınmıştır. Seyahat videolarına, seyirciler tarafından yapılan yorumlar
netnografik araştırma yöntemi kullanılarak incelenmiş, seyircilerin bu içerik
paylaşımlarına yaklaşımları gözlemlenmiştir.
Anahtar Kelimeler: Sosyal Medya, Seyahat, Youtube
v
ABSTRACT
Travel concept has always existed in human life from past to present. With
the digitalizing world, the concept of social media has occurred, so people often
share and explain their travel experiences through their photos and videos on their
social media. With these developments, many travel blogs and vlogs have emerged
on social media. Occurrence of such a medium has helped bloggers and vloggers
being showed theirself and recognized easily. People interested in traveling have
started to follow these social networks and have tended to design their travel plans in
this direction.
In this study, the effects of Youtube travel channels which is one of the most
widely used social media platforms on people's perception of travel were
investigated. The situations that these vlogs create on the interest and motivation of
people about travel were examined.
In light of this information, The Youtube channel and video contents of Emre
Durmuş, the traveler who has the most subscribers in the Youtube travel channels,
was considered. 5 of the most viewed video content shared on this channel are
selected and comments of audiences on these videos were analyzed. Positiveconstructive and negative-judgmental comments about shared video contents by
Youtuber were evaluated. Questions and requests of audiences were also considered.
The comments made by the audience to the travel videos were analyzed using the
netnographic research method and the approach of the audiences to this kind of
sharing was observed.
Key Words: Social Media, Travel, Youtube