Youtube seyahat kanallarının kişilerin seyahat ilgi ve motivasyonları üzerine etkileri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Kocaeli Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SEVİLAY AYDIN

Danışman: İsmail Keskin

Özet:

ÖZET Seyahat kavramı geçmişten günümüze insan hayatında hep var olmuştur. Dijitalleşen dünya ile birlikte sosyal medya kavramı ortaya çıkmış, bunun sonucunda insanlar seyahat deneyimlerini sosyal medya üzerinden fotoğraf ve videolar aracılığı ile sık sık paylaşır ve anlatır hale gelmişlerdir. Bu gelişmeler ile birlikte sosyal medyada birçok seyahat blog ve vlogları ortaya çıkmıştır. Böyle bir mecranın ortaya çıkışı, gezgin blogger ve vloggerların kendini göstermesine ve tanınmalarına yol açmıştır. Seyahate ilgi duyan insanlar ise bu sosyal ağları takip etmeye başlamışlar ve seyahat planlarını bu yönde şekillendirme eğilimi göstermişlerdir. Bu tez çalışmasında, sosyal medya platformlarından en yaygın olarak kullanılanlardan biri olan Youtube seyahat kanallarının kişilerin seyahat algısı üzerinde ne gibi etkileri olduğu araştırılmıştır. Bu vlogların, kişilerin seyahat hakkındaki ilgi ve motivasyonları üzerine oluşturduğu durumlar incelenmiştir. Bu bilgiler ışığında Youtube seyahat kanallarından en çok aboneye sahip gezgin Emre Durmuş’un Youtube kanalı ve video içerikleri ele alınmış olup, bu kanalda paylaşılan ve en çok görüntülemeye sahip video içeriklerinden 5 tanesi seçilmiş ve bu videolara yapılan izleyici yorumları analiz edilmiştir. Youtuber adı verilen bu kişinin paylaştığı video içerikleri hakkında oluşan olumlu-yapıcı ve olumsuz-yargılayıcı yorumlar ele alınmış ve ayrıca izleyici soru ve talepleri de dikkate alınmıştır. Seyahat videolarına, seyirciler tarafından yapılan yorumlar netnografik araştırma yöntemi kullanılarak incelenmiş, seyircilerin bu içerik paylaşımlarına yaklaşımları gözlemlenmiştir. Anahtar Kelimeler: Sosyal Medya, Seyahat, Youtube v ABSTRACT Travel concept has always existed in human life from past to present. With the digitalizing world, the concept of social media has occurred, so people often share and explain their travel experiences through their photos and videos on their social media. With these developments, many travel blogs and vlogs have emerged on social media. Occurrence of such a medium has helped bloggers and vloggers being showed theirself and recognized easily. People interested in traveling have started to follow these social networks and have tended to design their travel plans in this direction. In this study, the effects of Youtube travel channels which is one of the most widely used social media platforms on people's perception of travel were investigated. The situations that these vlogs create on the interest and motivation of people about travel were examined. In light of this information, The Youtube channel and video contents of Emre Durmuş, the traveler who has the most subscribers in the Youtube travel channels, was considered. 5 of the most viewed video content shared on this channel are selected and comments of audiences on these videos were analyzed. Positiveconstructive and negative-judgmental comments about shared video contents by Youtuber were evaluated. Questions and requests of audiences were also considered. The comments made by the audience to the travel videos were analyzed using the netnographic research method and the approach of the audiences to this kind of sharing was observed. Key Words: Social Media, Travel, Youtube