Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Kocaeli Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: FATİH ÖZTÜRK
Danışman: Elif Karagün
Özet:
Amaç: Bu çalışmanın amacı Kocaeli ilinde farklı türdeki liselerde öğrenim gören öğrencilerin yaşam doyumu ve problem çözme becerilerini, cinsiyet, yaş, sınıf seviyesi, anne-baba eğitim düzeyi, ekonomik durum, düzenli olarak spor yapmak ve spor yapıyor ise lisanslı olma durumuna göre incelemektir. Yöntem: Bu araştırmada, Kocaeli Milli Eğitim Müdürlüğünden ve Etik Kurul onayından sonra Kocaeli İlindeki lise ve dengi 128 okul içinden küme örneklem yöntemi ile seçilen 37 okuldan toplam 1100 öğrenciye 10 soruluk kişisel bilgi anketi, Dinner ve arkadaşları (1985) tarafından geliştirilen ve Dağlı ve Baysal (2016) tarafından yapılan yaşam doyum ölçeği, Çam ve Tümkaya (2008) tarafından geliştirilen problem çözme envanteri uygulanmıştır. Ölçek uygulamaları ile elde edilen veriler SPSS 21.0 paket programında analiz edilmiştir. Bulgular: Araştırma bulgularına göre öğrencilerin problem çözme becerileri ölçeğinin; sorumsuz, ısrarcı ve sebatkar yaklaşım çeşitli alt boyutlarında anlamlı farklılaşmalar olduğu görülmüştür. Ebeveyn eğitim ve gelir düzeyi, spor yapıp yapmama durumu bu farklılaşmaları ortaya çıkaran temel değişkenler olarak belirlenmiştir. (p<0,05). Yaşam doyum ölçeğinde ise eğitim düzeyi ve gelir durumuna göre anlamlı farklılaşmalar olduğu tespit edilmiştir. Sonuç: Araştırma sonucunda öğrencilerin kişilerarası problem çözme becerileri ve yaşam doyum algıları kadınlarda ve erkeklerde yükseldikçe, ebeveyn eğitim düzeyi, ekonomik durum arttıkça düzenli aktiviteye katılmakla anlamlı derecede yükseldiği görülmektedir. Bu açıdan özellikle okullar da spor olanaklarının arttırılması ve serbest zamanın aktivitelerle değerlendirilmesi önerilmiştir. Anahtar Kelimeler: Problem Çözme Becerisi, Yaşam Doyumu, Spor Alışkanlığı