Yabancı dil olarak Türkçe öğrenen A1 düzeyi öğrenicilerin yaşadığı dinleme zorlukları


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Kocaeli Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2023

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: OYTUN YARAR

Danışman: Dilek Fidan

Özet:

Konusu, yabancı dil öğretiminde dinleme becerisi olan bu çalışmanın amacı, yabancı dil olarak Türkçe öğrenen A1 düzeyi öğrenicilerin deneyimlediği dinleme zorluklarını araştırmaktır. Bu amaç doğrultusunda, araştırmacı tarafından alanyazındaki benzer çalışmaların derlenmesiyle hazırlanan ve algılama, öbeklere ayırma, dilbilgisi, dinleme etkinlikleri ve strateji kullanımı boyutlarından oluşan ''Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenen A1 Düzeyi Öğrenicilerin Yaşadığı Dinleme Zorlukları Modeli'' kullanılmıştır. İlişkisel desen kullanılarak toplam 96 (57 erkek ve 39 kadın) öğreniciye model uygulanmıştır. Modeldeki boyutlardan strateji kullanımı ve dilbilgisi boyutları dışındaki diğer boyutlarda, istatistiksel olarak anlamlı farklar bulunmuştur. Araştırma sonuçlarına göre, cinsiyet değişkeninin dinleme zorlukları üzerindeki etkisi olmadığı; yaş ve anadili değişkenlerinin ise istatistiksel olarak anlamlı olduğu görülmüştür. Bu bulgular ışığında, öğrenicilerin üstbilişsel farkındalıklarının artırılması,  öğretmenlerin süreçte daha etkin rol alması ve dinleme etkinliklerinin bilgiyi sınayan bir yapıdansa dinleme becerisini pekiştirmeye yönelik hazırlanması gerekmektedir.