Ergenlerin örtük zeka anlayışlarının, psikolojik iyilik hali ve psikolojik sağlamlık ile ilişkisinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Kocaeli Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: BERNA GÜL

Danışman: Osman Nejat Akfırat

Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu

Özet:

Bu araştırmanın amacı ergenlerin örtük zeka anlayışları, psikolojik iyilik hali ve psikolojik sağlamlık düzeyleri arasındaki ilişkiyi; örtük zeka anlayışı, psikolojik iyilik hali, psikolojik sağlamlık kavramlarını cinsiyet, yaş, okul türü, yılsonu başarı puanı, anne ve baba eğitim seviyesi, aile aylık gelir türü değişkenleri açısından incelemektir. Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Uygun örnekleme yöntemi ile belirlenen araştırma grubunu, yaşları 15 ile 18 yaş aralığında değişen 377’i kadın 355’i erkek olmak üzere 732 lise öğrencisi oluşturmuştur. Bu araştırmada Doğrulayıcı Faktör Analizi, Bağımsız Gruplar Arası T Testi, Tek Yönlü Varyans Analizi, Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon Tekniği ve Çoklu Regresyon analizleri kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, ergenlerin örtük zeka anlayışları ile psikolojik iyilik hali ve psikolojik sağlamlıkları arasında anlamlı ilişki bulunmuştur. Örtük zeka alt boyutu sabit zihniyet ile psikolojik iyilik hali ve psikolojik sağlamlık arasında negatif yönlü anlamlı ilişki, büyüme zihniyeti ile psikolojik iyilik hali ve psikolojik sağlamlık arasında ise pozitif yönlü anlamlı ilişki bulunmuştur. Ayrıca örtük zeka anlayışı alt boyutlarının hem psikolojik iyilik halini hem de psikolojik sağlamlığı yordadığı sonucuna ulaşılmıştır. Ergenlerin örtük zeka anlayışı ve alt boyutları cinsiyet, okul türü, yılsonu başarı puanları, baba eğitim seviyesi ve aile aylık gelir durumu değişkenlerine göre istatistiksel anlamda farklılaşmakta; yaş ve anne eğitim seviyesi değişkenlerinde ise sadece örtük zeka sabit zihniyet alt boyutu farklılaşmaktadır. Ergenlerin psikolojik iyilik hallerinin cinsiyet, yaş, okul türü, yılsonu başarı puanları, anne eğitim seviyesi, baba eğitim seviyesi ve aile aylık gelir durumu gibi çeşitli değişkenler açısından farklılık göstermediği sonucuna ulaşılmıştır. Bununla birlikte ergenlerin psikolojik sağlamlıklarının ise yaş, okul türü, yılsonu başarı puanları değişkenlerine göre istatistiksel anlamda farklılaştığı; cinsiyet, anne eğitim seviyesi, baba eğitim seviyesi, aile aylık gelir durumu değişkenleri açısından farklılaşmadığı sonucuna ulaşılmıştır.