Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Kocaeli Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2021
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: BERNA GÜL
Danışman: Osman Nejat Akfırat
Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
Özet:
Bu araştırmanın amacı ergenlerin örtük zeka anlayışları, psikolojik iyilik hali
ve psikolojik sağlamlık düzeyleri arasındaki ilişkiyi; örtük zeka anlayışı, psikolojik
iyilik hali, psikolojik sağlamlık kavramlarını cinsiyet, yaş, okul türü, yılsonu başarı
puanı, anne ve baba eğitim seviyesi, aile aylık gelir türü değişkenleri açısından
incelemektir. Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Uygun örnekleme
yöntemi ile belirlenen araştırma grubunu, yaşları 15 ile 18 yaş aralığında değişen
377’i kadın 355’i erkek olmak üzere 732 lise öğrencisi oluşturmuştur. Bu
araştırmada Doğrulayıcı Faktör Analizi, Bağımsız Gruplar Arası T Testi, Tek Yönlü
Varyans Analizi, Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon Tekniği ve Çoklu
Regresyon analizleri kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, ergenlerin örtük zeka
anlayışları ile psikolojik iyilik hali ve psikolojik sağlamlıkları arasında anlamlı ilişki
bulunmuştur. Örtük zeka alt boyutu sabit zihniyet ile psikolojik iyilik hali ve
psikolojik sağlamlık arasında negatif yönlü anlamlı ilişki, büyüme zihniyeti ile
psikolojik iyilik hali ve psikolojik sağlamlık arasında ise pozitif yönlü anlamlı ilişki
bulunmuştur. Ayrıca örtük zeka anlayışı alt boyutlarının hem psikolojik iyilik halini
hem de psikolojik sağlamlığı yordadığı sonucuna ulaşılmıştır. Ergenlerin örtük zeka
anlayışı ve alt boyutları cinsiyet, okul türü, yılsonu başarı puanları, baba eğitim
seviyesi ve aile aylık gelir durumu değişkenlerine göre istatistiksel anlamda
farklılaşmakta; yaş ve anne eğitim seviyesi değişkenlerinde ise sadece örtük zeka
sabit zihniyet alt boyutu farklılaşmaktadır. Ergenlerin psikolojik iyilik hallerinin
cinsiyet, yaş, okul türü, yılsonu başarı puanları, anne eğitim seviyesi, baba eğitim
seviyesi ve aile aylık gelir durumu gibi çeşitli değişkenler açısından farklılık
göstermediği sonucuna ulaşılmıştır. Bununla birlikte ergenlerin psikolojik
sağlamlıklarının ise yaş, okul türü, yılsonu başarı puanları değişkenlerine göre
istatistiksel anlamda farklılaştığı; cinsiyet, anne eğitim seviyesi, baba eğitim seviyesi,
aile aylık gelir durumu değişkenleri açısından farklılaşmadığı sonucuna ulaşılmıştır.