Kanun eğitimine başlangıçta yeni yaklaşım önerisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Kocaeli Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2025

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SERKAN GÜVEN

Danışman: Enver Mete Aslan

Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu

Özet:

Kanun eğitimi ile ilgili hazırlanmış olan metot çalışmalarının bir kısmı incelenmiş ve öğretim modeli olarak benzer yolların tercih edildiği görülmüştür.

Kanun çalgısı ile ilgili genel bilgilendirmeler de yapılarak ilgililerin kanun çalgısına hakimiyetlerinin güçlenmesi amaçlanmıştır.

Bu çalışmada “Modüler Öğretim Modeli” kullanılmış ve yöntem hakkında gerekli bilgiler paylaşılmıştır. Bu öğretim modeline uygun olarak kanun icrasında başlangıç seviyesi için en az ve en basit bilgi aktarımına uygun olabilecek şekilde bir nota yazım anlayışı benimsenmiş ve bununla ilgili gerekli açıklamalar yapılarak standart nota yazımı ile benzerliklerine ve farklılıklarına dikkat çekilmiştir.

Kanunda sadece sıralı üç telde çalışmayla elde edilecek kazanımların en verimli hale dönüşebilmesine olanak sağlamak amacıyla yapılması gereken vuruşlar ve kullanılacak tellerin düzenlenmesine yönelik formüller geliştirilmiştir. Matematiksel işlemler sonunda elde edilen bu formüllerle oluşturulan ses sıralamaları kolaydan zora doğru sıralanarak “Formüller” başlığı altında aktarılmıştır. Bu formül uygulamalarının diğer tellere de aktarılabilmesi konusunda yol göstermek amacıyla her formül için dört ölçüden oluşan melodi satırları yazılmıştır.

Yazılı müzik eserlerinde formüllerin karşımıza nasıl çıkabileceklerine örnek olması için bazı şarkı ve türkü notaları aslına uygun olarak tekrar yazılmış ve ilgililerin dikkatine sunulmuştur.

 Popülaritesi gün geçtikçe artan kanun ile ilgili eğitim teknikleri ve öğretim modelleri konusunda yapılan metot çalışmalarına bir katkı sunmak için hazırlanan bu çalışmada talebenin daha çok icra yönünde yapılması gerekenlere yönlendirilmesine gayret edilmiş, bu yaklaşım ile kanun icrasının kolaylaştırılması yönündeki adımlara dikkat çekilmek istenmiştir.

Hazırlanan bu tez çalışmasının kanun eğitim sürecinde olan öğrenciler için mevcut öğrenim süreçlerine katkı sunacak bir çalışma kaynağı olarak kullanılması ön görülmektedir.