Çevrimiçi informal öğrenme topluluklarının sınıf öğretmenlerinin mesleki gelişimine yansıması: TPAB bağlamında bir inceleme


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Kocaeli Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2024

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Ezgi Özdemir

Danışman: Funda Dağ

Özet:

Yök Tez No: 873087

Toplumu şekillendirecek olan bireyleri yetiştirme noktasında önemli bir konuma sahip olan öğretmenlerin öğretim süreçlerinin niteliğini arttırmak ve zamanın şartlarına uyumlu hale getirmek için teknolojiden çeşitli biçimlerde faydalanması önemli bir gereksinimdir. Ancak, teknoloji ve öğretim uygulamalarının dinamik bir şekilde etkileşimiyle etkili ve verimli öğretim sağlanabilmektedir. Öğretmenler pedagoji, alan ve bilgi ve iletişim teknolojileri (BİT) bilgilerine sahip olsalar da bunu öğrenme ortamına entegre edemedikleri sürece eğitimin niteliği açısından bir yararı olmamaktadır. Bu doğrultuda, öğretmenlerin zamanın teknolojilerini bilmesi kadar, öğretim alanlarına özgü teknolojileri bilmeleri, çeşitli öğretim teknolojilerini öğrencilerin öğrenmesini geliştirmek amacıyla işe koşmaları gerekmektedir. Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi (TPAB), öğretmenlere teknolojiyi, pedagoji ve alan bilgisini nasıl entegre ederek derslerini etkili ve verimli hale getirebilecekleri konusunda kavramsal çerçeve sunar. Öğretmenlerin TPAB temelinde dersler tasarlayarak, öğretim süreçlerinin niteliğini arttırma çabalarıyla birlikte, bu yönde meslektaşlarıyla işbirliği yapması ve deneyimlerini paylaşması mesleki gelişimlerine de katkı sağlamaktadır. Bu sebeple günümüzde öğretmenlerin, hayat boyu öğrenenler olarak, mesleki gelişimlerinin sürekliliğinin sağlanması önem arz etmektedir. Nitekim öğretmenler, kendilerine bir mesleki gelişim faaliyeti sunulmasını beklemek yerine, çeşitli biçimlerde teknolojinin sağladığı imkanlardan mesleki gelişimlerine yönelik yararlanmaktadır. Öğretmenlerin TPAB gelişimleri amacıyla, öğretim sürecini düşünmeye ve geliştirmeye yönelik, çevrimiçi öğrenme toplulukları yapıcı bir ortam sağlamakta ve öğretmenler mesleki gelişimlerine dair çevrimiçi öğrenme topluluklarıyla işbirlikçi öğrenme fırsatı bulabilmektedirler. Bu doğrultuda öğretim sürecini daha etkili ve verimli hale getirme amacıyla meslektaşlarıyla etkileşimde bulunabilecekleri çevrimiçi topluluklar oluşturmak ve bu topluluklara katılım sergilemek öğretmenlerin mesleki gelişim amacıyla yürüttükleri informal öğrenme faaliyetlerden biridir. Bu araştırmanın amacı; sınıf öğretmenlerinin mesleki gelişim bağlamında informal çevrimiçi öğrenme topluluklarındaki öğrenme deneyimlerinin Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi (TPAB)'ne nasıl yansıdığının incelenmesidir. Bu araştırmada nitel bir araştırma yöntemi olan olgubilim (fenomenoloji) kullanılmıştır. Telegram'daki çevrimiçi topluluklara katılan 26 sınıf öğretmenine kartopu örneklemeyle ulaşılmış, yarı yapılandırılmış görüşmelerle elde edilen verilere içerik analizi uygulanmıştır. Veri toplama aracı olarak "Gönüllü Katılımcı Bilgi Formu", "Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu", "Çevrimiçi Öğrenme Topluluğu Anketi" ve "Grafik TPAB Değerlendirme Aracı (GATI)" kullanılmıştır. Elde edilen veriler analiz edilirken MAXQDA programından yararlanılmış, tümevarımcı kodlama süreci yürütülmüştür. Uzmanların dönütleri sonrası gerekli düzenlemeler yapılarak veri analiz süreci tamamlanmıştır. Bulgular; öğretmenler, informal çevrimiçi topluluklarda aktif olmayı çok tercih etmemekle beraber; hızlı ve kolay erişim, ihtiyaca yönelik olması, serbest bir ortam sunması, farklı kaynaklara/fikirlere ulaşma ve eğitsel amaçlı kolaylık sağlayan özelliklerini çevrimiçi toplulukların öne çıkan güçlü yönleri olarak görmektedirler. Öğretmenler arasında çevrimiçi toplulukların çok yaygın olmaması, içeriğinin zengin olmaması ve gereksiz paylaşımları/içerikleri barındırmasını öne çıkan zayıf yönleri olarak belirtmişlerdir. Öğretmenlerin büyük bir çoğunluğu çevrimiçi toplulukları mesleki gelişimleri için etkili bir kaynak olarak görmekte, destekleyici rolünün daha ağır bastığını düşünmektedirler. Ayrıca sınıf öğretmenleri genel olarak "TPAB" düzeylerini yüksek bulmakta, ancak yedi TPAB boyutu arasında en çok "teknolojik bilgi" boyutunda yetersiz, "alan bilgisi" ve "pedagojik alan bilgisi" boyutlarında ise daha yeterli olduklarını düşünmektedirler. Mesleki gelişim ihtiyaçlarının en çok "teknolojik bilgi" ve "pedagojik bilgi" boyutunda olduğu; informal çevrimiçi topluluklardan ise en fazla "pedagojik alan bilgisi" boyutunda faydalandıkları tespit edilmiştir. Sonuç olarak sınıf öğretmenlerinin informal çevrimiçi toplulukları önemli bir mesleki gelişim kaynağı olarak gördüğü, ancak bu topluluklardan zayıf yönlerinden ziyade güçlü yanlarını daha da güçlendirmek için faydalandığı söylenebilir. Araştırma sonuçları doğrultusunda geleceğe yönelik araştırmacılara ve uygulayıcılara öneriler sunulmuştur.