Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Kocaeli Üniversitesi, Spor Bilimleri Fakültesi, Rekreasyon Bölümü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2023
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Fuat Orkun Tapşın
Danışman: Elif Karagün
Özet:
Amaç: Bu çalışmanın amacı, müzik ve
life kinetik ile desteklenen tenis antrenmanlarının 10-14 yaş grubu çocukların
çoklu zekâ ve motivasyon durumu üzerine etkisinin incelenmesidir.
Yöntem: Araştırmanın
amacı doğrultusunda, Sakarya Tenis Akademisi
(Karaman) ve Sakarya Mavi Tenis Akademisinden (Serdivan) yazılı izinler
alındıktan sonra araştırmaya gönüllü katılmak isteyen
ve ailelerinin de onay verdiği hobi amaçlı tenis oynayan 10-14 yaş grubu
çocuklara araştırmanın amacı ve 10 hafta süresince, haftada 2 gün ve 15
dakika sürecek müzik ve life kinetik çalışma programı açıklanmıştır. Araştırmaya
gönüllü katılmak isteyen çocuklara ön test olarak sosyo-demografik
özellikleri belirleyen 8 soruluk bilgi anketi ve Saban (2001) tarafından
geliştirilen 80 maddelik çoklu zekâ ölçeği; Willis (1982) tarafından
geliştirilmiş Tiryaki ve Gödelek (1997) tarafından uyarlama çalışması yapılmış
40 maddelik sporda başarı motivasyon ölçeği uygulanmıştır. Araştırmanın müdahale grubunu Sakarya Tenis Akademisindeki
hobi amaçlı tenis eğitimi alan çocuklar oluştururken, araştırmanın kontrol
grubunu da Sakarya Mavi Tenis Akademisinde hobi amaçlı tenis eğitimi alan
çocuklar oluşturmaktadır. Araştırmaya 10-14 yaş aralığında hobi amaçlı tenis
oynayan 35 müdahale ve 40 kontrol grubu olmak üzere toplam 75 çocuk araştırma
kapsamına alınmıştır. Araştırmada müdahale grubuna 10 hafta süresince
haftada 2 gün ve 15 dakika süren müzik ve life kinetik uygulaması yapılmıştır.
Kontrol grubundaki çocuklar ise 10 hafta boyunca sadece rutin tenis
antrenmanlarına devam etmişlerdir. 10. hafta sonrasında her iki gruba da son
test uygulaması yapılmış ve araştırma sonlandırılmıştır.
Bulgular: Elde edilen bulgular incelendiğinde ön
testlerde anlamlı bir fark bulunmazken, müzik ve life kinetik uygulamasına
katılan çocukların doğacı ve sosyal zekâ haricindeki bütün zekâ alt
boyutlarında anlamlı bir farklılık olduğu bulunmuştur (p<0.05). Sporda
başarı motivasyon ölçeğinde ise sadece başarıya yaklaşma alt güdüsünde anlamlı
bir farklılık belirlenmiştir (p<0.05). 10 haftalık rutin tenis
antrenmanlarına devam eden kontrol grubunda ise çoklu zeka ölçeğinde içsel ve
bedensel zeka alt boyutlarında anlamlı bir farklılık bulunurken (p<0.05)
spora özgü motivasyon ölçeğinde ise anlamlı bir fark bulunmamıştır.
Sonuç:
Müzik ve life kinetik uygulamalarının çocukların çoklu zeka ve başarı
motivasyon durumunu olumlu yönde etkilediği görülmüştür.