MÜZİK VE LİFE KİNETİK İLE DESTEKLENEN TENİS ANTRENMANLARININ 10-14 YAŞ GRUBU ÇOCUKLARIN ÇOKLU ZEKÂ VE MOTİVASYON DURUMU ÜZERİNE ETKİSİ


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Kocaeli Üniversitesi, Spor Bilimleri Fakültesi, Rekreasyon Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2023

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Fuat Orkun Tapşın

Danışman: Elif Karagün

Özet:

Amaç: Bu çalışmanın amacı, müzik ve life kinetik ile desteklenen tenis antrenmanlarının 10-14 yaş grubu çocukların çoklu zekâ ve motivasyon durumu üzerine etkisinin incelenmesidir.

Yöntem: Araştırmanın amacı doğrultusunda, Sakarya Tenis Akademisi (Karaman) ve Sakarya Mavi Tenis Akademisinden (Serdivan) yazılı izinler alındıktan sonra araştırmaya gönüllü katılmak isteyen ve ailelerinin de onay verdiği hobi amaçlı tenis oynayan 10-14 yaş grubu çocuklara araştırmanın amacı ve 10 hafta süresince, haftada 2 gün ve 15 dakika sürecek müzik ve life kinetik çalışma programı açıklanmıştır. Araştırmaya gönüllü katılmak isteyen çocuklara ön test olarak sosyo-demografik özellikleri belirleyen 8 soruluk bilgi anketi ve Saban (2001) tarafından geliştirilen 80 maddelik çoklu zekâ ölçeği; Willis (1982) tarafından geliştirilmiş Tiryaki ve Gödelek (1997) tarafından uyarlama çalışması yapılmış 40 maddelik sporda başarı motivasyon ölçeği uygulanmıştır. Araştırmanın müdahale grubunu Sakarya Tenis Akademisindeki hobi amaçlı tenis eğitimi alan çocuklar oluştururken, araştırmanın kontrol grubunu da Sakarya Mavi Tenis Akademisinde hobi amaçlı tenis eğitimi alan çocuklar oluşturmaktadır. Araştırmaya 10-14 yaş aralığında hobi amaçlı tenis oynayan 35 müdahale ve 40 kontrol grubu olmak üzere toplam 75 çocuk araştırma kapsamına alınmıştır. Araştırmada müdahale grubuna 10 hafta süresince haftada 2 gün ve 15 dakika süren müzik ve life kinetik uygulaması yapılmıştır. Kontrol grubundaki çocuklar ise 10 hafta boyunca sadece rutin tenis antrenmanlarına devam etmişlerdir. 10. hafta sonrasında her iki gruba da son test uygulaması yapılmış ve araştırma sonlandırılmıştır.

Bulgular: Elde edilen bulgular incelendiğinde ön testlerde anlamlı bir fark bulunmazken, müzik ve life kinetik uygulamasına katılan çocukların doğacı ve sosyal zekâ haricindeki bütün zekâ alt boyutlarında anlamlı bir farklılık olduğu bulunmuştur (p<0.05). Sporda başarı motivasyon ölçeğinde ise sadece başarıya yaklaşma alt güdüsünde anlamlı bir farklılık belirlenmiştir (p<0.05). 10 haftalık rutin tenis antrenmanlarına devam eden kontrol grubunda ise çoklu zeka ölçeğinde içsel ve bedensel zeka alt boyutlarında anlamlı bir farklılık bulunurken (p<0.05) spora özgü motivasyon ölçeğinde ise anlamlı bir fark bulunmamıştır.

Sonuç: Müzik ve life kinetik uygulamalarının çocukların çoklu zeka ve başarı motivasyon durumunu olumlu yönde etkilediği görülmüştür.