İlkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin ebeveynlerinin duygusal istismar farkındalığı


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Kocaeli Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ALİ KAYA

Danışman: Osman Nejat Akfırat

Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu

Özet:

Bu çalışmanın amacı ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin ebeveynlerinin duygusal istismar farkındalığının çeşitli demografik değişkenlere göre incelenmesi ve ebeveynlerin duygusal istismar farkındalığı ile çocukların aile ilişkileri, empatik eğilimleri ve özyeterlikleri arasındaki ilişkinin araştırılmasıdır. Araştırmanın evrenini Kocaeli ili İzmit ve Kandıra ilçesinde 2019-2020 Eğitim Öğretim yılında ilkokul dördüncü sınıfta eğitim gören öğrenciler ve onların ebeveynleri oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi için bu evrendeki İzmit ilçesinde bulunan 4 ve Kandıra ilçesinde bulunan 1 ilkokul olmak üzere bu okullarda eğitim gören 503 öğrenciye ve 503 ebeveyne uygun örnekleme yöntemi ile ulaşılmıştır. Araştırmada veri toplamak için Duygusal İstismar Farkındalık Ölçeği, Çocuklar için Aile İlişkileri Ölçeği, KASİ Empatik Eğilim Ölçeği, Bilinçli-Farkındalık Temelli Öz-Yeterlik Ölçeği ve Kişisel Bilgiler Formu kullanılmıştır. Verilerin analizinde T-Testi, Tek Yönlü ANOVA, Mann Whitney U Testi, Kruskal Wallis Testi, Spearman Sıra Farkları Korelasyonu (R) Testleri kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda ebeveynlerin duygusal istismar farkındalığında cinsiyet, ailedeki çocuk sayısı, evlilik süresi, öğrenim düzeyi, ailenin aylık gelir düzeyi, yaşanılan yer, çocuk gelişimiyle ilgili eğitim alma ve kitap okuma değişkenlerinde anlamlı farklılık gözlenmiştir. Yaş, çalışma durumu, medeni hal, çocuğunun okul başarısına ilişkin ebeveyn görüşü ve aile yapısı değişkenlerinde anlamlı farklılık görülmemiştir. Ayrıca ebeveynlerin duygusal istismar farkındalığı ile çocukların empatik eğilimleri ve destekleyici aile ilişkileri arasında anlamlı ilişki bulunmuştur. Ebeveynlerin duygusal istismar farkındalığı ile çocukların bilinçli farkındalık temelli özyeterlik puanları ve engelleyici aile ilişkileri arasında anlamlı ilişki görülmemiştir. Araştırma sonucunda ulaşılan bulgular ilgili alan yazına göre tartışılmış ve çeşitli öneriler sunulmuştur