Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Kocaeli Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2020
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: ALİ KAYA
Danışman: Osman Nejat Akfırat
Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
Özet:
Bu çalışmanın amacı ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin ebeveynlerinin
duygusal istismar farkındalığının çeşitli demografik değişkenlere göre incelenmesi
ve ebeveynlerin duygusal istismar farkındalığı ile çocukların aile ilişkileri, empatik
eğilimleri ve özyeterlikleri arasındaki ilişkinin araştırılmasıdır. Araştırmanın evrenini
Kocaeli ili İzmit ve Kandıra ilçesinde 2019-2020 Eğitim Öğretim yılında ilkokul
dördüncü sınıfta eğitim gören öğrenciler ve onların ebeveynleri oluşturmaktadır.
Araştırmanın örneklemi için bu evrendeki İzmit ilçesinde bulunan 4 ve Kandıra
ilçesinde bulunan 1 ilkokul olmak üzere bu okullarda eğitim gören 503 öğrenciye ve
503 ebeveyne uygun örnekleme yöntemi ile ulaşılmıştır. Araştırmada veri toplamak
için Duygusal İstismar Farkındalık Ölçeği, Çocuklar için Aile İlişkileri Ölçeği, KASİ Empatik Eğilim Ölçeği, Bilinçli-Farkındalık Temelli Öz-Yeterlik Ölçeği ve
Kişisel Bilgiler Formu kullanılmıştır. Verilerin analizinde T-Testi, Tek Yönlü
ANOVA, Mann Whitney U Testi, Kruskal Wallis Testi, Spearman Sıra Farkları
Korelasyonu (R) Testleri kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda ebeveynlerin
duygusal istismar farkındalığında cinsiyet, ailedeki çocuk sayısı, evlilik süresi,
öğrenim düzeyi, ailenin aylık gelir düzeyi, yaşanılan yer, çocuk gelişimiyle ilgili
eğitim alma ve kitap okuma değişkenlerinde anlamlı farklılık gözlenmiştir. Yaş,
çalışma durumu, medeni hal, çocuğunun okul başarısına ilişkin ebeveyn görüşü ve
aile yapısı değişkenlerinde anlamlı farklılık görülmemiştir. Ayrıca ebeveynlerin
duygusal istismar farkındalığı ile çocukların empatik eğilimleri ve destekleyici aile
ilişkileri arasında anlamlı ilişki bulunmuştur. Ebeveynlerin duygusal istismar
farkındalığı ile çocukların bilinçli farkındalık temelli özyeterlik puanları ve
engelleyici aile ilişkileri arasında anlamlı ilişki görülmemiştir. Araştırma sonucunda
ulaşılan bulgular ilgili alan yazına göre tartışılmış ve çeşitli öneriler sunulmuştur