Serbest zamanlarında spor yapan ve yapmayan ortaokul öğrencilerinin liderlik becerilerinin incelenmesi


Creative Commons License

Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Kocaeli Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: FUAT ORKUN TAPŞIN

Danışman: Elif Karagün

Özet:

Amaç:Bu araştırmanın amacı, Sakarya İline bağlı Adapazarı Merkez İlçesinde okuyan ortaokul öğrencilerinin, serbest zamanlarında spor yapıp yapmama durumlarına göre liderlik becerilerinin incelenmesidir. Yöntem:Araştırmanın amacı doğrultusunda Sakarya İl Milli EğitimMüdürlüğünden izin alındıktan sonra Adapazarı evrenini oluşturan toplam 18 ortaokuldan küme örnekleme yöntemi kullanılarak 11ortaokul örneklem olarakseçilmiştir. Seçilen 11 ortaokula gidilerek 5,6,7,8 sınıf öğrencilerine bizzat araştırmacı tarafından araştırmanın amacı açıklanmıştır.Araştırmanın amacı açıklanmasından sonra gönüllü katılmak isteyen toplam 1030 ortaokul öğrencisine sosyo-demografik özellikleri ölçen bilgi anketi ile Lois Roets (1992) tarafından geliştirilen ve Türkiye için güvenirlik geçerliği Cansoy ve Turan (2016) tarafından yapılan liderlik ölçeği uygulanmıştır. Elde edilen veriler istatiksel açıdan SPSS 18.00 paket programında analiz edilmiştir. Bulgular:Araştırmamızda elde edilen bulgular analiz edildiğinde; spor yapanların, yapmayanlara göre liderlik puanları spor yapanlar lehine anlamlı derecede yüksek olduğu görülmüştür(p<0,05). Sonuç:Araştırma sonucunda ortaokulda okuyan öğrencilerin; serbest zamanlarında spor yapma durumuna göre liderlik özelliklerinn yükseldiği görülmüştür. Yine yapılan sporun lisanslı olması, spor yılının artışıyla liderlik özelliklerinin arttığı belirlenmiştir. Sonuç olarak, spor yapmanın liderlik özelliklerinin gelişiminde etkili olduğu, özellikle erken yaşta çocukların spora başlamanın da liderlik özelliklerinekatkı sağladığıgörülmüştür. Anahtar Sözcükler: Ortaokul öğrencileri, Liderlik, Spor, Serbest zaman, Liderlik becerileri