Lastik Basıncının ABS Fren Performansına Etkisinin İncelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Kocaeli Üniversitesi, Teknoloji Fakültesi, Otomotiv Mühendisliği, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ERSİN TURAL

Danışman: Hakan Köylü

Özet:

Frenleme anında, lastik-yol temasındaki değişimden dolayı, lastiğin üreteceği frenleme kuvveti önemli ölçüde değişmektedir. Lastiğin yol temasını etkileyen en önemli hususlardan biri, lastik basıncındaki değişimdir. Lastik basıncı arttıkça ve azaldıkça, yol temasının azalması, bunun en önemli nedenidir. Bu nedenle, lastik basıncındaki artış ve azalış, taşıttaki ABS fren sisteminin performansını direkt olarak etkileyecektir. Buna göre, bu çalışmada, lastik basıncının ABS’nin frenleme performansına etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Lastik basıncındaki artış ve azalış için, nominal lastik basıncından daha düşük ve daha yüksek olmak üzere, 3 farklı lastik basıncı kullanılmış ve bu basınçlara göre ABS performansı teorik ve deneysel olarak araştırılmıştır. Teorik çalışmada, lastik basıncının ABS performansına etkilerini yansıtabilmek için, mevcut ABS modeline, lastik basıncına duyarlı olarak tasarlanan lastik modeli entegre edilmiştir. Bu model, 30 km/sa ve 60 km/sa ilk hızlı olarak, farklı yol sürtünme katsayılarına sahip olan kuru, ıslak ve kaygan yol yüzeylerinde, ani frenleme girdisinin olduğu frenleme senaryoları için koşturuldu. Deneysel çalışmada da, kritik yol şartlarında aynı lastik basınçları ve fren başlangıç hızlarında testler gerçekleştirilmiştir. Bu şekilde, lastik basıncı değişimlerinin ABS’nin performansına etkileri, hem teorik hem de deneysel olarak araştırılmıştır. Bu çalışmalarda, nominal lastik basıncından daha düşük ve yüksek lastik basınçlarının etkilediği ABS performansını tekerlek hızı, fren basıncı ve kayma oranı değişimleri üzerinden ortaya çıkarılmıştır.