Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Kocaeli Üniversitesi, Teknoloji Fakültesi, Otomotiv Mühendisliği, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2016
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: ERSİN TURAL
Danışman: Hakan Köylü
Özet:
Frenleme anında, lastik-yol
temasındaki değişimden dolayı, lastiğin üreteceği frenleme kuvveti önemli
ölçüde değişmektedir. Lastiğin yol temasını etkileyen en önemli hususlardan
biri, lastik basıncındaki değişimdir. Lastik basıncı arttıkça ve azaldıkça, yol
temasının azalması, bunun en önemli nedenidir. Bu nedenle, lastik basıncındaki
artış ve azalış, taşıttaki ABS fren sisteminin performansını direkt olarak
etkileyecektir. Buna göre, bu çalışmada, lastik basıncının ABS’nin frenleme
performansına etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Lastik basıncındaki artış ve
azalış için, nominal lastik basıncından daha düşük ve daha yüksek olmak üzere,
3 farklı lastik basıncı kullanılmış ve bu basınçlara göre ABS performansı
teorik ve deneysel olarak araştırılmıştır. Teorik çalışmada, lastik basıncının
ABS performansına etkilerini yansıtabilmek için, mevcut ABS modeline, lastik
basıncına duyarlı olarak tasarlanan lastik modeli entegre edilmiştir. Bu model,
30 km/sa ve 60 km/sa ilk hızlı olarak, farklı yol sürtünme katsayılarına sahip
olan kuru, ıslak ve kaygan yol yüzeylerinde, ani frenleme girdisinin olduğu
frenleme senaryoları için koşturuldu. Deneysel çalışmada da, kritik yol
şartlarında aynı lastik basınçları ve fren başlangıç hızlarında testler
gerçekleştirilmiştir. Bu şekilde, lastik basıncı değişimlerinin ABS’nin
performansına etkileri, hem teorik hem de deneysel olarak araştırılmıştır. Bu
çalışmalarda, nominal lastik basıncından daha düşük ve yüksek lastik
basınçlarının etkilediği ABS performansını tekerlek hızı, fren basıncı ve kayma
oranı değişimleri üzerinden ortaya çıkarılmıştır.