Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Kocaeli Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2022
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Sena Demiröz
Danışman: Funda Dağ
Özet:
Eğitim, yeniliklere açık, toplumsal gelişmelerden etkilenen ve sürekli
güncellenen bir alandır. Koronavirüs küresel salgını da beraberinde acil
uzaktan eğitim sürecini getirmiştir. Salgınla beraber, eğitim
etkinlikleri mecburi ve ani bir şekilde, uzaktan eğitime aktarılmış ve
bu süreç acil uzaktan eğitim olarak adlandırılmıştır. Bu dönemde eğitime
dair tüm süreçler teknolojik araçlar aracılığı ile devam ettirilmiştir.
Öğretmenler, eğitimde dijitalleşme sürecinde kendi hayat boyu öğrenme
yeterlilikleri ile ilişkili olarak kendilerini geliştirmekte ve
teknolojiyi derslerine entegre edebilmektedir. Koronavirüs salgını
öğretmenlerin dijital yeterliklerini sorgulamaları ihtiyacını
doğurmuştur ve bu süreçte, eğitimin etkililiğini ve verimliliğini
etkileyen unsurlardan biri olarak öğretmenlerin dijital yeterlikleri ön
plana çıkmıştır. Bu araştırmada, sınıf öğretmenlerinin acil uzaktan
eğitime dair algılarının, dijital öğretmen ve hayat boyu öğrenme
yeterlik algıları ile ilişkisinin incelenmesi ve dijital öğretmen ve
hayat boyu öğrenme yeterlik algılarının acil uzaktan eğitim algılarını
ne kadar yordadığının belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda
"Öğretmenlerin Uzaktan Eğitim Algıları Ölçeği", "Dijital Öğretmen
Yeterlikler Ölçeği" ve "Yaşam Boyu Öğrenme Yeterlikleri Ölçeği"
araştırmanın veri toplama araçları olarak kullanılmıştır. Araştırmaya
Kocaeli ilinde, devlet okullarında, görev yapan 318 sınıf öğretmeni
katılmıştır. Araştırma sonucunda sınıf öğretmenlerin Uzaktan Eğitim
Algıları Ölçeğine verdikleri yanıtlar "orta" düzeyinde, Dijital Öğretmen
Yeterlikleri Ölçeğine verdikleri yanıtlar "yüksek" düzeyinde Yaşam Boyu
Öğrenme Yeterlikleri Ölçeği'ne verdikleri yanıtlar "yüksek" düzeyinde
olduğu belirlenmiştir. Öğretmenlerin acil uzaktan eğitim algıları ile
dijital öğretmen yeterlik algıları arasında istatistiksel olarak anlamlı
ve düşük düzeyde negatif yönlü bir ilişki bulunurken; acil uzaktan
eğitim algıları ile yaşam boyu öğrenme yeterlik algıları arasında
istatiksel olarak anlamlı bir ilişki bulunamamıştır. Sınıf
öğretmenlerinin dijital öğretmen ve yaşam boyu öğrenme yeterlik
algılarının acil uzaktan eğitim algılarını %7 düzeyinde yordadığı
sonucuna varılmıştır.