Sınıf öğretmenlerinin acil uzaktan eğitim dönemine ilişkin algılarının dijital öğretmen yeterlikleri ve hayat boyu öğrenme yeterlikleri ile ilişkisinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Kocaeli Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2022

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Sena Demiröz

Danışman: Funda Dağ

Özet:

Eğitim, yeniliklere açık, toplumsal gelişmelerden etkilenen ve sürekli güncellenen bir alandır. Koronavirüs küresel salgını da beraberinde acil uzaktan eğitim sürecini getirmiştir. Salgınla beraber, eğitim etkinlikleri mecburi ve ani bir şekilde, uzaktan eğitime aktarılmış ve bu süreç acil uzaktan eğitim olarak adlandırılmıştır. Bu dönemde eğitime dair tüm süreçler teknolojik araçlar aracılığı ile devam ettirilmiştir. Öğretmenler, eğitimde dijitalleşme sürecinde kendi hayat boyu öğrenme yeterlilikleri ile ilişkili olarak kendilerini geliştirmekte ve teknolojiyi derslerine entegre edebilmektedir. Koronavirüs salgını öğretmenlerin dijital yeterliklerini sorgulamaları ihtiyacını doğurmuştur ve bu süreçte, eğitimin etkililiğini ve verimliliğini etkileyen unsurlardan biri olarak öğretmenlerin dijital yeterlikleri ön plana çıkmıştır. Bu araştırmada, sınıf öğretmenlerinin acil uzaktan eğitime dair algılarının, dijital öğretmen ve hayat boyu öğrenme yeterlik algıları ile ilişkisinin incelenmesi ve dijital öğretmen ve hayat boyu öğrenme yeterlik algılarının acil uzaktan eğitim algılarını ne kadar yordadığının belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda "Öğretmenlerin Uzaktan Eğitim Algıları Ölçeği", "Dijital Öğretmen Yeterlikler Ölçeği" ve "Yaşam Boyu Öğrenme Yeterlikleri Ölçeği" araştırmanın veri toplama araçları olarak kullanılmıştır. Araştırmaya Kocaeli ilinde, devlet okullarında, görev yapan 318 sınıf öğretmeni katılmıştır. Araştırma sonucunda sınıf öğretmenlerin Uzaktan Eğitim Algıları Ölçeğine verdikleri yanıtlar "orta" düzeyinde, Dijital Öğretmen Yeterlikleri Ölçeğine verdikleri yanıtlar "yüksek" düzeyinde Yaşam Boyu Öğrenme Yeterlikleri Ölçeği'ne verdikleri yanıtlar "yüksek" düzeyinde olduğu belirlenmiştir. Öğretmenlerin acil uzaktan eğitim algıları ile dijital öğretmen yeterlik algıları arasında istatistiksel olarak anlamlı ve düşük düzeyde negatif yönlü bir ilişki bulunurken; acil uzaktan eğitim algıları ile yaşam boyu öğrenme yeterlik algıları arasında istatiksel olarak anlamlı bir ilişki bulunamamıştır. Sınıf öğretmenlerinin dijital öğretmen ve yaşam boyu öğrenme yeterlik algılarının acil uzaktan eğitim algılarını %7 düzeyinde yordadığı sonucuna varılmıştır.