Gastronomi turizminde kullanılan basılı tanıtım materyallerinin görsel algı kuramlarına göre incelenmesi


Creative Commons License

Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Kocaeli Üniversitesi, Turizm Fakültesi, Turizm İşletmeciliği, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: YAREN TANTU

Asıl Danışman (Eş Danışmanlı Tezler İçin): Dilek Dülger Altıner

Eş Danışman: Emel Birol

Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu

Özet:

Gastronomi turizminde destinasyon tercihlerinde, gastronomi ile ilgili etkinliklerin geniş kitlelere yayılmasında ve turistik ürün ile ilgili çekici özelliklerin tüketiciye aktarılmasında tanıtma materyalleri oldukça önemlidir. Bu çalışmada, gastronomi turizminde kullanılan basılı tanıtım materyallerinin görsel algı kuramları çerçevesinde algılanma düzeyleri incelenecektir. Çalışma amacı doğrultusunda betimsel ve bağıntısal tarama yöntemi ile 3 bölümden oluşan anket hazırlanmıştır. Anket, vakıf ve devlet üniversitelerinde okuyan öğrenci, akademisyen ve üniversite personelinden (diğer) oluşan 193 kişiye uygulanmıştır. Elde edilen araştırma bulgularının değerlendirilmesi sırasında frekans, yüzde analizlerinden yararlanılmıştır. Ayrıca görsel algı seviyelerini belirlemek üzere t-test ve tek yönlü varyans analizi (Anova) kullanılmıştır. Katılımcıların demografik niteliklerinin basılı tanıtım materyallerindeki gestalt algı kuramına yönelik görsel algı seviyeleri ile ilişkisi incelenmiştir. Elde edilen araştırma bulguları belirlenen değişkenler bazında incelenerek değerlendirmeleri yapılmıştır. Gastronomi turizminde kullanılan basılı tanıtım materyallerinin görsel algı kuramlarına göre incelenmesi sonucunda algı düzeylerinin özellikle eğitim seviyesi ve okunan bölüm bazında istatistiksel açıdan (p <0,05) farklılık gösterdiği tespit edilmiştir. Sonuç olarak, bu çalışma ile gastronomi turizminde kullanılan destinasyonların tanıtılmasında ve pazarlanmasında en etkin araçlardan olan basılı tanıtım materyallerinde bulunan ögelerin görsel algı kuramları çerçevesinde değerlendirmeleri yapılarak, öneriler verilmiştir. Benzer bir çalışma olmayışı nedeniyle gastronomi ve görsel tasarım alanlarında literatüre katkı sunacağı düşünülmektedir.