Ortaokul ve lise düzeyi öğretmenlerin özyeterlikleri, mesleki motivasyon düzeyleri ve tükenmişlik algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Kocaeli Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2022

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ZAFER ALGÜL

Danışman: Osman Nejat Akfırat

Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu

Özet:

Bu araştırmada öğretmenlerin özyeterlik algılarının, mesleki motivasyon düzeylerinin ve tükenmişliklerinin ne boyutta olduğu; öğretmenlerin öz yeterlik algıları, motivasyon düzeyleri ve tükenmişlikleri arasındaki ilişkinin ne olduğu; özyeterlik, mesleki motivasyon ve tükenmişliğin çeşitli demografik değişkenlere göre farklılığı; motivasyonun özyeterlik ile tükenmişlik arasında aracılık rolünün olup olmadığı araştırılmıştır. Araştırma için Bursa İli Merkez İlçelerde görev yapan 809 öğretmenden veri toplanmıştır. Öğretmenlerden bilgi toplamak için kişisel bilgi formu, Öğretmen Özyeterlik İnancı Ölçeği, Öğretmen Mesleki Motivasyon Ölçeği ve Öğretmen Mesleki Tükenmişlik Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizi, SPSS programı aracılığı ile betimsel istatistikler, pearson korelasyon analizi, çoklu regresyon, ANOVA (tek yönlü varyans analizi), bootstrapping analizi ve bağımsız örneklemler t testi kullanılarak yapılmıştır. Normal dağılım göstermeyen veriler için Kruskal Wallis Analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda özyeterlik, mesleki motivasyon ve tükenmişlik, alt boyutlar çerçevesinde tartışılmıştır. Özyeterlik ve mesleki motivasyon ile tükenmişlik arasında negatif yönlü anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Özyeterlik, mesleki motivasyon ve tükenmişlik, cinsiyet, eğitim düzeyi, mesleki kıdem, branş, haftalık ders yükü, haftalık mesai saati, görev yaptığı okul yapısı ve görev yaptığı okul türü değişkenlerine göre incelenmiştir. Ayrıca motivasyonun, özyeterlik ile tükenmişlik ilişkisinde aracılık rolü olduğu tespit edilmiştir.