Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Kocaeli Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2022
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: ZAFER ALGÜL
Danışman: Osman Nejat Akfırat
Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
Özet:
Bu araştırmada öğretmenlerin özyeterlik algılarının, mesleki motivasyon
düzeylerinin ve tükenmişliklerinin ne boyutta olduğu; öğretmenlerin öz yeterlik
algıları, motivasyon düzeyleri ve tükenmişlikleri arasındaki ilişkinin ne olduğu;
özyeterlik, mesleki motivasyon ve tükenmişliğin çeşitli demografik değişkenlere
göre farklılığı; motivasyonun özyeterlik ile tükenmişlik arasında aracılık rolünün
olup olmadığı araştırılmıştır. Araştırma için Bursa İli Merkez İlçelerde görev yapan
809 öğretmenden veri toplanmıştır. Öğretmenlerden bilgi toplamak için kişisel bilgi
formu, Öğretmen Özyeterlik İnancı Ölçeği, Öğretmen Mesleki Motivasyon Ölçeği ve
Öğretmen Mesleki Tükenmişlik Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizi, SPSS
programı aracılığı ile betimsel istatistikler, pearson korelasyon analizi, çoklu
regresyon, ANOVA (tek yönlü varyans analizi), bootstrapping analizi ve bağımsız
örneklemler t testi kullanılarak yapılmıştır. Normal dağılım göstermeyen veriler için
Kruskal Wallis Analizi kullanılmıştır.
Araştırma sonucunda özyeterlik, mesleki motivasyon ve tükenmişlik, alt
boyutlar çerçevesinde tartışılmıştır. Özyeterlik ve mesleki motivasyon ile
tükenmişlik arasında negatif yönlü anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Özyeterlik,
mesleki motivasyon ve tükenmişlik, cinsiyet, eğitim düzeyi, mesleki kıdem, branş,
haftalık ders yükü, haftalık mesai saati, görev yaptığı okul yapısı ve görev yaptığı
okul türü değişkenlerine göre incelenmiştir. Ayrıca motivasyonun, özyeterlik ile
tükenmişlik ilişkisinde aracılık rolü olduğu tespit edilmiştir.