Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Kocaeli Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2024
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Esra GÖKÇE
Danışman: Derya Kaltakçı Gürel
Özet:
Bu araştırma, altıncı sınıf öğrencilerinin Ses ve Özellikleri ünitesinde biyomimikri uygulamalarıyla zenginleştirilmiş mühendislik tasarım temelli öğretimin günlük yaşamla ilişkilendirme, STEM'e yönelik tutum ve biyomimikriye yönelik tutumlarına etkilerini incelemektedir. Araştırma, ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel deseni ile deney grubunda ve kontrol grubunda ikişer şube ile yürütülmüştür. Uygulama öncesi grupları oluşturacak şubelerin denkliğinin araştırılması için biyomimikri farkındalık anketi (BFA) uygulanarak öğrencilerin biyomimikri hakkındaki farkındalıkları ölçülüp sınıfların deney ve kontrol gruplarına rastgele ataması yapılmıştır. Araştırma 2022-2023 eğitim-öğretim yılı ikinci döneminde, Ankara ili Mamak ilçesinde öğrenim gören 109 altıncı sınıf öğrencisi ile gerçekleştirilmiştir. Deney grubunda yer alan öğrencilere 22 ders saati boyunca biyomimikri uygulamalarıyla zenginleştirilmiş mühendislik tasarım temelli öğretim uygulanırken, kontrol grubunda yer alan öğrencilere ise mevcut öğretim programında yer alan etkinlikler uygulanmıştır. Veri toplama araçları olarak Günlük Yaşamla İlişkilendirme Testi (GYİT), Biyomimikri Tutum Ölçeği (BTÖ) ve STEM Tutum Ölçeği (STÖ) ön test ve son test olarak uygulanmıştır. Öğrencilerin ses ve özellikleri ünitesine yönelik günlük yaşamla ilişkilendirme, biyomimikri tutum ve STEM’e yönelik tutum ön test ve son test puanlarının karşılaştırılması çok değişkenli kovaryans analizi (MANCOVA) testi ile yapılmıştır. Araştırmanın bulguları, deney grubunda yer alan öğrencilerin günlük yaşamla ilişkilendirme, STEM'e yönelik tutum ve biyomimikriye yönelik tutumlarının kontrol grubuna göre anlamlı derecede daha yüksek olduğunu göstermiştir. Sonuçlar, biyomimikri uygulamalarıyla zenginleştirilmiş mühendislik tasarım temelli öğretimin altıncı sınıf öğrencilerinin günlük yaşamla ilişkilendirme, STEM'e yönelik tutum ve biyomimikriye yönelik tutumlarını geliştirmede etkili bir yöntem olduğunu göstermektedir. Elde edilen sonuçlar doğrultusunda öğretmenlere, MEB’e, öğretim programı geliştiricilerine, üniversitelere ve araştırmacılara önerilerde bulunulmuştur.