Çocuklarda bilişsel duygu düzenleme stratejileri farkındalık programının geliştirilmesi ve değerlendirilmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Kocaeli Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: OLGUN TURAN

Danışman: Osman Nejat Akfırat

Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu

Özet:

Bu araştırmanın amacı, araştırmacı tarafından geliştirilen Bilişsel Duygu Düzenleme Stratejileri Farkındalık Programının, orta çocukluk dönemindeki bireylerin kullandıkları bilişsel duygu düzenleme stratejilerine olan etkisini incelemektir. Bu amaç bağlamında öncelikle araştırmada kullanmak maksadıyla Garnefski ve diğerleri (2007) tarafından geliştirilen ve orijinal adı “Cognitive Emotion Regulation Questionnaire-k (CERQ-k)” olan, Çocuklar İçin Bilişsel Duygu Düzenleme Stratejileri Ölçeği Türkçeye uyarlanmış ve Türkçe formunun 9-12 yaş arası çocuklarda geçerlik ve güvenirlik çalışmaları yapılmıştır. Araştırmada tarama modeli ve deneysel model kullanılmıştır. Araştırmanın ölçek uyarlama aşaması, 2018-2019 eğitim öğretim yılında İstanbul’da bir ortaokulda eğitimine devam eden ve yaşları 9 ila 12 arasında değişen 657 öğrenci üzerinde yürütülmüştür. Araştırmanın deneysel çalışması ise 2018-2019 eğitim öğretim yılında aynı okulda eğitimine devam eden, 10 deney ve 10 kontrol grubunda yer alan ve yaşları 10 ila 12 arasında değişen toplam 20 öğrenci üzerinde yürütülmüştür. Araştırmada veri toplamak amacıyla Kişisel Bilgi Formu ve Çocuklar İçin Bilişsel Duygu Düzenleme Stratejileri Ölçeği kullanılmıştır. Ölçeğin geçerlik ve güvenirlik düzeyini belirlemek için Doğrulayıcı Faktör Analizi yapılmış; alt boyutlara ait Cronbach Alpha ve madde toplam korelasyon değerleri hesaplanmış; test-tekrar test güvenirliğini hesaplamak için Spearman RHO Analizi yapılmıştır. Çocuklar İçin Bilişsel Duygu Düzenleme Stratejileri Ölçeğinin 9 boyutlu ve 36 maddeden oluşan orijinal yapısının 9-12 yaş aralığındaki çocuklarda geçerli ve güvenilir olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmanın deneysel çalışma aşamasında ise 7 oturumdan oluşan ve oturum süreleri 60 ila 85 dakika arasında değişen farkındalık programı deney grubuna haftada bir oturum olacak şekilde uygulanmıştır. Veriler Mann-Whitney U Testi, Friedman Testi ve Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi ile incelenmiştir. Elde edilen bulgulardan hareketle, uygulanan farkındalık programının deney grubunun kendini suçlama bilişsel duygu düzenleme stratejisini kullanımında kalıcı azalmaya yol açtığı, felaketleştirme bilişsel duygu düzenleme stratejisinin kullanımında azalmaya yol açtığı ancak izleme testinde anlamlılık sınırında kaldığı, kabul etme, ruminasyon ve başkalarını suçlama bilişsel duygu düzenleme stratejilerinin kullanımına herhangi bir etkisinin olmadığı, pozitif tekrar odaklanma bilişsel duygu düzenleme stratejisinin kullanımında artışa yol açtığı ancak kalıcı olmadığı, plana tekrar odaklanma, pozitif yeniden gözden geçirme ve bakış açısına yerleştirme bilişsel duygu düzenleme stratejilerinin kullanımında kalıcı bir artışa yol açtığı sonucuna ulaşılmıştır. Bulgular alanyazın ışığında tartışılmış ve birtakım önerilerde bulunulmuştur.