LİSE ÖĞRENCİLERİNİN BİLİMSEL ARAŞTIRMALARIN DOĞASI ANLAYIŞLARI, FEN ÖĞRETİMİ ALGILARI VE FEN BAŞARILARININ İNCELENMESİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Kocaeli Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2023

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Tuba KAYA

Danışman: Ömer Acar

Özet:

Bu araştırmanın amacı, başarı düzeyi düşük ve yüksek okullarda öğrenim gören 9.,10. ve 11. sınıf öğrencilerinin fen öğretimi algılarının ve bilimsel araştırmaların doğası anlayışlarının  sınıf düzeyine göre nasıl değiştiğini ve öğrencilerin fen öğretimi algıları ve bilimsel araştırmaların doğası anlayışları ile fen başarıları arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırmada nicel araştırma yöntemi içerisinde yer alan tarama deseni türlerinden kesitsel araştırma deseni kullanılmıştır. Çalışma 2021-2022 eğitim öğretim yılında İstanbul ili içerisinde  yer alan liselerde öğrenime devam eden toplamda 589  9., 10. ve 11. sınıf öğrencisi ile gerçekleştirilmiştir. LGS sınavı okul başarı yüzdelik dilimleri baz alınarak başarı yüzdelik dilimi yüksek olan üç okul ÖBYO, başarı yüzdelik dilimi düşük olan üç okul ise ÖBDO olarak temsilen seçilmiştir. Araştırmaya katılan öğrencilerle gönüllülük esası ile yüz yüze anket çalışması yapılmıştır. Uygulama süresi eğitim-öğretim yılının birinci ve ikinci dönemini kapsamaktadır. Araştırma verilerini toplamak amacıyla iki grupta yer alan öğrencilere Bilimsel Araştımaların Doğası Ölçeği ve Fen Öğretimi Algısı ölçeği uygulanmıştır. Öğrencilerin fizik, kimya ve biyoloji derslerindeki başarıları için yılsonu notları kullanılmıştır. Verilerin analizinde MANOVA, ANOVA ve Pearson çarpım momentleri korelasyon katsayıları kullanılmıştır. Analiz sonuçlarına göre ÖBYO ve ÖBDO’da öğrenim gören öğrencilerin bilimsel araştırmaların doğası anlayışları ve fen öğretimi algılarının sınıf düzeyine göre değiştiği ve bu değişkenlerdeki bazı alt boyutların öğrencilerin fen başarıları ile anlamlı ilişki içinde olduğu bulunmuştur. Bu sonuçlar doğrultusunda farklı okul türlerindeki fen eğitimiyle ilgili önerilerde bulunulmuştur.