Açık uçlu maddelerin puanlanmasında bulanık mantık yaklaşımının kullanımı: Bulanık TOPSIS yöntemi örneği


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Kocaeli Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: AYKUT ÇİTCİ

Danışman: Fatih Kezer

Özet:

Bu araştırmada, açık uçlu maddelerin puanlanmasında bulanık mantık yönteminin kullanılmasını incelemek, açık uçlu maddelerin bulanık mantık yöntemi ile puanlanmasına yönelik bir model geliştirmek ve klasik yöntemlerle elde edilen puanlarla bulanık yöntemle elde edilen puanları karşılaştırarak, yöntemlerin avantajlarının ve dezavantajlarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Bulanık TOPSIS yönteminin kullanıldığı bu araştırmada açık uçlu maddeler için matematik alanı seçilmiş ve üç uzmanla görüşmeler yapılarak açık uçlu maddelerin puanlanmasına yönelik yedi kriter belirlenmiştir. Pandemi koşulları nedeniyle çalışmanın gerçek uygulaması yapılmamış olup 25 öğrenci için simülatif veri kullanılarak öğrencilerin klasik ve bulanık yöntemlere göre sıralamaları MS Excel programıyla elde edilmiştir.

Çalışma kapsamında öğrencilerin klasik yöntemle üç farklı sıralaması elde edilmiş ve bu sıralamalarla bulanık TOPSIS yöntemiyle elde edilen sıralama arasındaki ilişki Spearman sıra farkları korelasyon katsayısı ile belirlenmiştir. Yapılan analizler sonucunda klasik yöntemlerle elde edilen sıralamalarla bulanık yöntemle elde edilen sıralama arasında yüksek derecede pozitif bir ilişkinin olduğu sonucuna varılmıştır.