Psikososyal gelişim alanı olarak bilgelik gelişiminin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Kocaeli Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: AHMET AKKAYA

Danışman: Osman Nejat Akfırat

Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu

Özet:

Bu araştırmanın amacı, bireylerin psikososyal gelişim süreçlerinde bilgelik gelişiminin incelenmesidir. Bu amaç doğrultusunda bireylerin bilgelik gelişimlerinin alan yazında ifade edilen değişkenlerle (yaş, gelişim dönemi, cinsiyet, doğum sırası, kardeş sayısı, medeni durum, çalışma yılı, annelerinin eğitim düzeyi, babalarının eğitim düzeyi, ergenliğe girme yaşı, gelir düzeyi, model aldıkları örnek kişinin varlığı, kişiliklerini etkileyen önemli bir yaşantıya sahiplik, anne kabul/ilgi düzeyi, anne sıkı denetim/kontrol düzeyi, babalarının kabul/ilgi düzeyi, babaların sıkı denetim/kontrol düzeyi, annelerin çocuk yetiştirme stilleri ve babaların çocuk yetiştirme stilleri) ilişkisi incelenmiştir. Araştırmanın evrenini Kocaeli Üniversitesi Eğitim Fakültesinde öğrenim gören 3. ve 4. sınıf öğrencileri ile Kocaeli Büyükşehir Belediyesine bağlı olarak hizmet veren Akademi Lise kurumundaki lise 4. sınıf öğrencileri ve Bilgievi/Akademi Lise’de görev alan eğitmenler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi seçkisiz tabakalama yöntemi ile belirlenmiştir. Araştırma örneklemi 511 kadın, 214 erkek olmak üzere toplam 725 katılımcıdan oluşmaktadır. Toplanan veriler bağımsız örneklemler t testi ve tek yönlü varyans analizi ile test edilmiştir. Yapılan analizler sonucunda elde edilen bulgular aşağıda özetlenmiştir: Bireylerin bilgelik düzeyleri; yaş, gelişim dönemleri, model aldıkları bir kişinin olması, önemli bir yaşantıya sahip olma, annelerinin kabul/ilgili düzeyleri, annelerinin sıkı denetim/kontrol düzeyleri, babalarının kabul/ilgi düzeyleri, babalarının sıkı denetim/kontrol değişkenleri ile manidar düzeyde ilişkili olduğu bulunmuştur. Cinsiyet, doğum sırası, medeni durum, kardeş sayısı, çalışma yılı, annelerin eğitim düzeyi, babalarının eğitim düzeyi, ergenliğe girme yaşı, gelir durumu, annelerinin çocuk yetiştirme, babalarının çocuk yetiştirme stilleri gibi değişkenlerinde bilgelik düzeyleri üzerine anlamlı bir farklılık oluşturmadığı tespit edilmiştir.