Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Kocaeli Üniversitesi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: AHMET AKKAYA
Danışman: Osman Nejat Akfırat
Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
Özet:
Bu araştırmanın amacı, bireylerin psikososyal gelişim süreçlerinde bilgelik
gelişiminin incelenmesidir. Bu amaç doğrultusunda bireylerin bilgelik gelişimlerinin
alan yazında ifade edilen değişkenlerle (yaş, gelişim dönemi, cinsiyet, doğum sırası,
kardeş sayısı, medeni durum, çalışma yılı, annelerinin eğitim düzeyi, babalarının
eğitim düzeyi, ergenliğe girme yaşı, gelir düzeyi, model aldıkları örnek kişinin
varlığı, kişiliklerini etkileyen önemli bir yaşantıya sahiplik, anne kabul/ilgi düzeyi,
anne sıkı denetim/kontrol düzeyi, babalarının kabul/ilgi düzeyi, babaların sıkı
denetim/kontrol düzeyi, annelerin çocuk yetiştirme stilleri ve babaların çocuk
yetiştirme stilleri) ilişkisi incelenmiştir.
Araştırmanın evrenini Kocaeli Üniversitesi Eğitim Fakültesinde öğrenim gören
3. ve 4. sınıf öğrencileri ile Kocaeli Büyükşehir Belediyesine bağlı olarak hizmet
veren Akademi Lise kurumundaki lise 4. sınıf öğrencileri ve Bilgievi/Akademi
Lise’de görev alan eğitmenler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi seçkisiz
tabakalama yöntemi ile belirlenmiştir. Araştırma örneklemi 511 kadın, 214 erkek
olmak üzere toplam 725 katılımcıdan oluşmaktadır.
Toplanan veriler bağımsız örneklemler t testi ve tek yönlü varyans analizi ile
test edilmiştir. Yapılan analizler sonucunda elde edilen bulgular aşağıda
özetlenmiştir: Bireylerin bilgelik düzeyleri; yaş, gelişim dönemleri, model aldıkları
bir kişinin olması, önemli bir yaşantıya sahip olma, annelerinin kabul/ilgili düzeyleri,
annelerinin sıkı denetim/kontrol düzeyleri, babalarının kabul/ilgi düzeyleri,
babalarının sıkı denetim/kontrol değişkenleri ile manidar düzeyde ilişkili olduğu
bulunmuştur. Cinsiyet, doğum sırası, medeni durum, kardeş sayısı, çalışma yılı,
annelerin eğitim düzeyi, babalarının eğitim düzeyi, ergenliğe girme yaşı, gelir
durumu, annelerinin çocuk yetiştirme, babalarının çocuk yetiştirme stilleri gibi
değişkenlerinde bilgelik düzeyleri üzerine anlamlı bir farklılık oluşturmadığı tespit
edilmiştir.