COVID-19 salgın sürecinde öğretmenlerin psikolojik sağlamlık düzeyleri ile hayat boyu öğrenme yeterlilikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Kocaeli Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: METİN ÖZSOY

Danışman: Osman Nejat Akfırat

Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu

Özet:

Bu araştırmanın amacı Covid-19 salgını sürecinde öğretmenlerin psikolojik sağlamlık düzeyleri ile hayat boyu öğrenme yeterlilikleri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırmada nicel ve nitel yöntemlerin bir arada kullanıldığı karma yöntem kullanılmıştır. Araştırmanın nicel boyutu İstanbul ili Tuzla ilçesinde görev yapan 414 öğretmen ile gerçekleştirilmiştir. Nitel boyut ise yine İstanbul ili Tuzla ilçesinde görev yapan 20 öğretmen ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada veri toplamak için Yaşam Boyu Öğrenme Anahtar Yeterlikleri Ölçeği, Yetişkin Psikolojik Sağlamlık Ölçeği, Kişisel Bilgi Formu ve Öğretmen Görüşme Formu kullanılmıştır. Verilerin analizinde nitel boyut için içerik analizi, nicel boyut için ise T-Testi, Tek Yönlü ANOVA, Mann Whitney U Testi, Kruskal Wallis Testi, Pearson Momentler Çarpımı Korelasyonu, Spearman Sıra Farkları Korelasyonu Testleri ve Regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda öğretmenlerin psikolojik sağlamlık düzeylerinin ve hayat boyu öğrenme yeterliklerinin yüksek olduğu, eğitim fakültesi mezunu olmanın, lisansüstü eğitim almanın, eğitimlere katılma geçmişlerinin olmasının öğretmenlerin HBÖ yeterlikleri üzerinde anlamlı farklılıklar oluşturduğu gözlenmiştir. Psikolojik sağlamlık açısından yaş ve medeni durum değişkenlerinin anlamlı farklılık yarattığı sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmenlerin HBÖ yeterlikleri ile psikolojik sağlamlık düzeyleri arasında anlamlı bir ilişki bulunmuş, aynı zamanda öğretmenlerin HBÖ yeterliklerinin psikolojik sağlamlık düzeylerini yordadığı sonucuna ulaşılmıştır. İçerik analizi ile ulaşılan nitel verilerin, nicel veriler ile paralel yönde olduğu ve psikolojik sağlamlığı yüksek olan öğretmenlerin aynı zamanda HBÖ yeterlikleri açısından kendilerini yeterli gördüğü sonucuna ulaşılmıştır. Araştırma ile elde edilen sonuçlar ilgili alan yazına göre tartışılmış ve hem uygulayıcılara hem araştırmacılara öneriler sunulmuştur.