Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Kocaeli Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2021
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: METİN ÖZSOY
Danışman: Osman Nejat Akfırat
Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
Özet:
Bu araştırmanın amacı Covid-19 salgını sürecinde öğretmenlerin psikolojik
sağlamlık düzeyleri ile hayat boyu öğrenme yeterlilikleri arasındaki ilişkinin
incelenmesidir. Araştırmada nicel ve nitel yöntemlerin bir arada kullanıldığı karma
yöntem kullanılmıştır. Araştırmanın nicel boyutu İstanbul ili Tuzla ilçesinde görev
yapan 414 öğretmen ile gerçekleştirilmiştir. Nitel boyut ise yine İstanbul ili Tuzla
ilçesinde görev yapan 20 öğretmen ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada veri toplamak
için Yaşam Boyu Öğrenme Anahtar Yeterlikleri Ölçeği, Yetişkin Psikolojik Sağlamlık
Ölçeği, Kişisel Bilgi Formu ve Öğretmen Görüşme Formu kullanılmıştır. Verilerin
analizinde nitel boyut için içerik analizi, nicel boyut için ise T-Testi, Tek Yönlü
ANOVA, Mann Whitney U Testi, Kruskal Wallis Testi, Pearson Momentler Çarpımı
Korelasyonu, Spearman Sıra Farkları Korelasyonu Testleri ve Regresyon analizi
kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda öğretmenlerin psikolojik sağlamlık
düzeylerinin ve hayat boyu öğrenme yeterliklerinin yüksek olduğu, eğitim fakültesi
mezunu olmanın, lisansüstü eğitim almanın, eğitimlere katılma geçmişlerinin
olmasının öğretmenlerin HBÖ yeterlikleri üzerinde anlamlı farklılıklar oluşturduğu
gözlenmiştir. Psikolojik sağlamlık açısından yaş ve medeni durum değişkenlerinin
anlamlı farklılık yarattığı sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmenlerin HBÖ yeterlikleri ile
psikolojik sağlamlık düzeyleri arasında anlamlı bir ilişki bulunmuş, aynı zamanda
öğretmenlerin HBÖ yeterliklerinin psikolojik sağlamlık düzeylerini yordadığı
sonucuna ulaşılmıştır. İçerik analizi ile ulaşılan nitel verilerin, nicel veriler ile paralel
yönde olduğu ve psikolojik sağlamlığı yüksek olan öğretmenlerin aynı zamanda HBÖ
yeterlikleri açısından kendilerini yeterli gördüğü sonucuna ulaşılmıştır. Araştırma ile
elde edilen sonuçlar ilgili alan yazına göre tartışılmış ve hem uygulayıcılara hem
araştırmacılara öneriler sunulmuştur.