Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Kocaeli Üniversitesi, Devlet Konservatuvarı, Türk Müziği, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2024
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Burak Koşumcu
Danışman: Enver Mete Aslan
Özet:
İstanbul
folklorunda kabasaz takımı içerisinde önemli yere sahip olan İstanbul
kemençesi, Tanburi Cemil Bey’ in icrası ile günümüze kadar gittikçe genişleyen
bir müzik kültürü içerisinde kendisine yer edinmiştir. İstanbul kemençesinin
gittikçe artan popülerliği, çalgının öğrencileri ve icracılarında çeşitli
kaynak arayışına yöneltmiştir. Bu kaynaklar genel itibariyle ses kayıtları, metotlar,
çalgı için bestelenmiş eserler olsa da çalgı üzerinde alıştırma yapılacak
basılı materyallerin çok olmaması dikkat çekicidir. İstanbul kemençesi öğrenimi
için basılı olan iki adet metot, bir adet sanatta yeterlilik tezi ve iki adet
çalışma kitabı bulunması, öğrencilerin ve icracıların gelişimine katkı
sağlamaya devam etmektedir.
İstanbul
kemençesi eğitimine katkıda bulunması amacıyla hazırlanmış olan bu çalışmanın
ilk adımında tüm açık teller üzerinde farklı nota değerlerinde çalışma örnekleri
sunulmuş ve açık teller arası geçiş çalışmaları yapılmıştır. Sağ el çalışmaları
tamamlandıktan sonra sol el çalışmalarına başlanmış ve İstanbul kemençesi için
üç ayrı tel üzerinde perde çalışmaları birinci ve ikinci pozisyon şeklinde
ayrılarak alıştırmalar hazırlanmış ve pozisyon çalışmalarının ardından hız
çalışmaları uygulanmıştır. Pozisyonlar üzerinde bulunan perde çalışmalarını
teller üzerindeki pozisyon geçişi çalışmaları takip etmiş ve son olarak makam
dizisi çalışmaları hakkında uygulamalar gösterilmiştir.
Hazırlanan
tez çalışması, İstanbul kemençesi eğitim sürecinde olan öğrenciler için mevcut
müfredatlarının yanı sıra çalışma kaynağı olarak kullanılması ön görülmektedir.