TÜRKÇENİN YABANCI DİL OLARAK ÖĞRETİMİNDE DERLEM TABANLI OKUMA METNİ DENEMESİ: GECE KUŞLARI (A1- A2)


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Kocaeli Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Büşra Tomrukcu Küçüköztürk

Danışman: Dilek Fidan

Özet:

Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Derlem Tabanlı Okuma Metni Denemesi: Gece Kuşları (A1-A2)” adlı bu araştırmanın amacı, yabancı dil olarak Türkçeyi öğrenen başlangıç (A1-A2) dil düzeyi öğrenicileri için metinsellik ölçütlerine uygun, okunabilir, öğrenmeye yardımcı ve alanda var olan kaynaklardan farklı olarak birden fazla sonu olup öğrenicinin hikâyenin akışına göre seçim yapıp okumaya devam etmesini sağlayacak bir okuma materyali hazırlamaktır. Bu amaç doğrultusunda, “Gece Kuşları” adında derlem tabanlı bir hikâye metni oluşturulup zayıf deneysel desenlerden “tek grup öntest-sontest modeli” ile metin A1, A2 ve B1 dil düzeylerindeki toplam 132 öğreniciye uygulanmış ve elde edilen bulguların hem nitel hem de SPSS 26.0 Programı ile nicel değerlendirmeleri yapılmıştır. Bu değerlendirmelerde, cinsiyet, yaş ve kur düzeyi değişkenleri temel alınmıştır.

Elde edilen bulgulara göre, Gece Kuşları metninin, öğrenicilerin okuma tutumlarında olumlu yönde istatistiksel olarak anlamlı değişmelere neden olduğu; öğrenici başarısı açısından beklenildiği gibi B1 dil düzeyi öğrenicilerinin en başarılı grup olduğu; olumlu ve olumsuz görüşlerin sorgulandığı “Öğrenici Görüş Formu” bulgularına göre, öğrenicilerin Gece Kuşları metnine karşı olumlu görüşlere sahip olurken olumsuz görüş geliştirmedikleri görülmüştür. Sonuç olarak, Gece Kuşları” metninin hedef okuyucu kitlesine (A1-A2) uygun bir metin olduğu kabul edilmiştir.

Anahtar sözcükler: Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi, okuma materyali, derlem tabanı