İlköğretim matematik öğretiminde kavram yanılgıları ile ilgili lisansüstü tezlerin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Kocaeli Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: KÜBRA ÖZDEMİR FİNCAN

Danışman: Cüneyt Yazıcı

Özet:

Bu çalışmanın amacı, ilköğretim düzeyinde verilen matematik eğitiminde karşılaşılan kavram yanılgıları ile ilgili yayınlanmış lisansüstü tezleri inceleyerek yaygın olan eğilimi belirlemektir. Bu amaç doğrultusunda T.C. YÖK Ulusal Tez Merkezi Tez Otomasyon Sistemi'nde bulunan 2005 ile 2020 yılları arasında yayınlanmış ilköğretim matematik eğitiminde kavram yanılgıları ile ilgili 81 adet yüksek lisans ve doktora tezi, literatürden faydalanarak oluşturulan "Matematik Öğretiminde Kavram Yanılgılarını Konu Edinen Tezleri İnceleme Formu" çerçevesinde belirlenen kategorilere göre incelenmiştir. Araştırmada kullanılan lisansüstü tezler, formda bulunan tezin künyesi, tezde çalışılan öğrenme ve alt öğrenme alanları, tezin amacı, örneklem grubu ve örneklem büyüklüğü, araştırma modeli, veri toplama araçları ve veri analizi yöntemi kategorilerine göre incelenmiştir. İçerik analizi yöntemi kullanılarak kategorilere ait frekans ve yüzde dağılımları hesaplanarak elde edilen bulgular grafik ve tablolar eşliğinde sunulmuştur. Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara göre; en fazla araştırmanın 2019 yılında yayınlandığı, en fazla tezin Orta Doğu Teknik Üniversitesi'nde yapıldığı ve yüksek lisans türündeki tezlerin doktora türündeki tezlerden çok daha fazla yapıldığı sonuçlarına ulaşılmıştır. Bu bulgularla birlikte en fazla çalışılan öğrenme alanının sayılar ve işlemler öğrenme alanı olduğu, alt öğrenme alanlarında ise en fazla eşitlik ve denklem alt öğrenme alanında çalışma yapıldığı sonuçlarına ulaşılmıştır. Örneklem gruplarına ve büyüklüklerine göre yapılan incelemelerde ise en çok 8. sınıf öğrencileriyle çalışıldığı ve daha çok 101-300 arası örneklem büyüklüğünün tercih edildiği belirlenmiştir. Ayrıca en çok araştırma modeli olarak nicel araştırma modelinin uygulandığı, veri toplama aracı olarak başarı testlerinin kullanıldığı ve veri analizi yöntemi olarak ise nicel veri analizi yöntemlerinin uygulandığı sonuçlarına da ulaşılmıştır.