Veri işleme ve olasılık öğrenme alanlarında yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Kocaeli Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SERKAN DİNÇ

Danışman: Cüneyt Yazıcı

Özet:

Bu çalışmanın amacı, veri işleme ve olasılık öğrenme alanları ile ilgili yayınlanmış lisansüstü tezlerin dağılımını incelemektir. Tezlerin objektif bir şekilde incelenmesine olanak sağlaması adına araştırmacı tarafından Google Forms üzerinden uzman görüşü alınarak "Veri İşleme ve Olasılık Öğrenme Alanı ile İlgili Tezleri İnceleme Formu" oluşturulmuştur. 2005-2020 yılları arasında ortaokul düzeyinde Türkiye'de yapılmış 63 yüksek lisans ve doktora tezi; "Üniversite", "Yıl", "Tür", "Alt Öğrenme Alanı", "Amaç", "Desen", "Model", "Örneklem Büyüklüğü", "Örneklem Grubu", "Veri Toplama Aracı" ve "Ölçülen Özellik" değişkenlerine göre incelenmiş ve tezlerin değişkenlere göre dağılımı içerik analizi yapılarak belirlenmiştir. Elde edilen bulgular tablo ve grafikler ile sunulup yüzde ve frekans bilgilerine yer verilmiştir. Elde edilen bulgulara göre; Konu ile ilgili en çok çalışmanın Orta Doğu Teknik Üniversitesi tarafından gerçekleştirildiği, 2019 yılında yayınlanan tez sayısının diğer yıllara göre fazla olduğu ve Yüksek Lisans tez sayısının Doktora tez sayısına oranla yüksek olduğu sonucuna varılmıştır. En fazla tezin Basit Olayların Olma Olasılığı alt öğrenme alanında 8. Sınıf örneklem grubu ile gerçekleştirildiği, örneklem sayısının 31-100 aralığında tercih edildiği sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmacıları veri toplama aracı olarak Başarı, Tutum benzeri ölçekleri daha çok tercih ettikleri, Nicel araştırma modelini ve Yarı deneysel Deseni yoğun olarak kullandıkları sonucuna ulaşılmıştır. Tezlerde en çok ölçülen özelliğin Başarı olduğu ve tezlerin Belirli bir yöntemin etkililiğini ortaya koyma amacını taşıdığı sonucuna varılmıştır.