Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Kocaeli Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Bilgisayar Ve Öğretim Teknolojisi Eğitimi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2024
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Hatice Cücü
Danışman: Funda Dağ
Özet:
Tez No: 887898
Bu araştırmanın amacı; sınıf öğretmenlerinin anlayış, uygulama ve bakış
açıları çerçevesinde ilkokul düzeyinde bilgi işlemsel düşünmenin (BİD)
ve BİD öğretimine yönelik deneyimlerinin ortaya çıkarılmasıdır.
Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden fenomenoloji (olgubilim)
deseni ve çalışma grubunun belirlenmesinde amaçlı örnekleme
yöntemlerinden ölçüt örnekleme kullanılmıştır. Bu kapsamda hazırlanan
"Katılımcı Belirleme Formu" ile BİD eğitimi almış veya bu konuda kendini
geliştirmiş, uygulama yapan/yapmakta olan sınıf öğretmenlerine
ulaşılmıştır. Araştırmada ölçüte uyan ve gönüllü olarak araştırmaya
katılmayı kabul eden 37 sınıf öğretmeni ile çevrimiçi ortamda, bireysel
yapılan görüşmelerde "Katılımcı Bilgi Formu ve Yarı Yapılandırılmış
Görüşme Formu" kullanılarak veri toplanmıştır. Araştırmada verilerin
analizinde MAXQDA içerik analizi programı kullanılarak önce betimsel
analiz ardından tematik analiz gerçekleştirilerek 5 ana tema ortaya
çıkarılmıştır.
Araştırmanın sonucunda; sınıf öğretmenlerinin bilgi işlemsel düşünmeye
mesleki gelişimlerini sağlamak üzere içsel bir motivasyonla ve öğretimi
zenginleştirme ihtiyacı neticesinde yöneldikleri belirlenmiştir. Sınıf
öğretmenlerinin BİD kavramları ve becerileri konusunda oldukça sınırlı
bilgiye sahip oldukları, BİD konusunda daha çok kişisel öğrenme
deneyimiyle gelişim sağladıkları ve BİD uygulamaları yaparken çeşitli
zorluklar yaşadıkları belirlenmiştir. Bununla birlikte, sınıf
öğretmenlerinin mesleki sorumluluklarının etkisiyle BİD uygulamalarına
devam edecekleri ve bu konuda oluşabilecek değişimlere yönelik
farkındalık geliştirdikleri tespit edilmiştir. Bu bulgular neticesinde
ilkokullarda sınıf öğretmenlerine sağlanacak mesleki gelişim
programlarının BİD uygulamalarının niteliksel gelişiminde ve
sürdürülmesinde en önemli faktör olduğu sonucuna varılmıştır.
Son olarak sınıf öğretmenlerinin bilgi işlemsel düşünmeye yönelik
deneyim ve uygulamalarının derinlemesine incelendiği araştırmada "BİD
Sonuç Çerçevesi" ortaya çıkarılmıştır. Çerçeve yönelme, bilgi,
uygulama, gelişim ve bakış açısı olmak üzere araştırmada ortaya çıkan
temalar ve kodlar neticesinde oluşturulmuştur. Araştırmanın sonuçları ve
ortaya çıkarılan "BİD Sonuç Çerçevesi" göz önünde bulundurularak
araştırmacılara, politika yapıcılara ve uygulayıcılara öneriler
sunulmuştur.