Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Kocaeli Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2022
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: TUĞÇE ARIBAŞ
Danışman: Suna Özgür Karaalan
Özet:
Önce üreten sonra da ürettiklerini satmaya ve duyurmaya çalışan insanın ortaya koyduğu reklam kavramı geliştikçe hedef kitlesini ikna edebilmek için yeni stratejiler geliştirmiş, sanatın farklı dallarından beslenmiş ve diğer disiplinlerden de yararlanarak sürekli gelişim göstermiştir. Reklam hedef kitlesine kitle iletişim araçları yoluyla ulaşmış, teknoloji geliştikçe reklam her yeni ortamda kendisine yer edinmiştir. Hedef kitlenin tutum ve davranışlarını değiştirerek ürün veya hizmetin alınmasını sağlamak için geliştirilen stratejilerle yeri gelmiş ünlü tanık kullanmış, yeri gelmiş karşılaştırmalı reklamlar yapmış yeri gelmiş hayatın içinden örnekler göstermiştir. Psikoloji disiplininden yararlanarak yapılan deneyler sonucu tüketicinin bilinç altına kadar işleyecek metotlar geliştirmiş ve tüm bunları yaparken bir yandan da kullanılan müziklerle tüketicinin duygu ve hislerine etki etmiştir. Reklamdaki görsel kullanımının tüketicinin üzerinde daha çok etkisi olduğu bulguları grafik tasarım alanında daha yaratıcı reklamlar çıkmasına ön ayak olmuştur. Bir gün içinde sayısız reklama maruz kalan tüketicisinin dikkatini çekebilmek için reklamın dikkat çekici ve yaratıcı olması gerekmektedir. Sanatta yaratıcılığı gerektirmektedir. Özellikle teknolojinin gelişmesi reklamcılara yaratıcılığın sınırlarını zorlayacak yeni reklam üretim ortamları kazandırmış ve günümüzde sanat eseri olarak görülebilecek reklamlar üretilmesini sağlamıştır. Reklam ile sanat tamamen iç içe geçmiştir. Sanatçıların özellikle de Pop Art sanatçılarının eserlerinin malzemesi olarak reklamları kullandığı gibi, reklamlarda sanat yapıtlarını kullanmıştır. Bu çalışmada resim sanatının ikon olmuş tablolarından ve ressamlarından esinlenilmiş reklamlar sektörel bazda incelenmiş, reklamın bir sanat olup olmadığı görüşlerine yer verilerek günümüzde artık yaratıcı bir reklamında sanat olarak değerlendirilebileceği sonucuna varılmıştır.