Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Kocaeli Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2024
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: FERDİ TAŞKIR
Danışman: İsmail Keskin
Özet:
İlk
yıllarından itibaren sinema, gerçeğin yeniden yaratımı ve olgusal dünyanın
yeniden sunumunda önemli bir araç olmuştur. Gündelik yaşamı olduğu haliyle
dolaysız bir şekilde ele alınan filmler çekilmiş ve kurgunun sinemada yer
edinmesiyle birlikte sinemanın hikâye anlatabilme yetkinliği geliştirilmiştir.
Kurgunun sinemadaki bu güçlü ve önemli etkisi, sinemanın gerçeklik ilişkisini
de sorgulanır hale getirmiştir. Kurgu, sinemanın önemli ve etkili bir sanat
olmasında önemli bir araç olmuş ve birçok sanatçı kurgunun anlam yaratmadaki
etkisi üzerine farklı denemelerde bulunarak yapımlar üretmiştir. İran
sinemasının uluslararası alanda tanınmasını sağlayan ve kendine özgül anlatı
dili bulunan İranlı yönetmen Abbas Kiarostami de kurgunun bu gücünü etkili
biçimde sinemasında kullanarak farklı gerçeklik tasarımları ve denemelerle
önemli yapımlar üretmiştir. Yönetmen filmlerini inşa ederken kurguyu sadece
filmin sonundaki bir süreç olarak değil, filmin henüz çekim aşamasında kurmaca
gerçekliği yeniden yaratma çabasında olarak farklı denemeler ve çekim
yöntemleri geliştirmiştir. Bu çalışmada Abbas Kiarostami sinemasına, anlam
yaratmada kurguyu kullanma biçimi ve yaklaşımı çerçevesinde bakılmış, Yakın
Plan ve Şirin adlı filmler kurgusal gerçekliğin yeniden yaratımı bağlamında
analizi gerçekleştirilmiştir. Sinemasını özgün bir anlatıyla kurmayı amaçlayan
yönetmenin, gerçeklik temelinde kurgusal yöntemleri ele alış biçimi
incelenmiştir. Çalışmanın amacı, yönetmenin sinemasındaki kurgusal
düzenlemelerin anlam yaratma noktasındaki etkisini açığa çıkararak gerçeğin
yeniden yaratılmasındaki yaratıcı etkisinin izini sürmek olacaktır.
Anahtar
Kelimeler: Kurgu, Anlam, Anlatı, Gerçeklik, Abbas
Kiarostami,