Sinemada Anlamın Yapısal Biçimi ve Kurgusal Teori Bağlamında Abbas Kiarostami Sineması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Kocaeli Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2024

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: FERDİ TAŞKIR

Danışman: İsmail Keskin

Özet:

ÖZET

 

İlk yıllarından itibaren sinema, gerçeğin yeniden yaratımı ve olgusal dünyanın yeniden sunumunda önemli bir araç olmuştur. Gündelik yaşamı olduğu haliyle dolaysız bir şekilde ele alınan filmler çekilmiş ve kurgunun sinemada yer edinmesiyle birlikte sinemanın hikâye anlatabilme yetkinliği geliştirilmiştir. Kurgunun sinemadaki bu güçlü ve önemli etkisi, sinemanın gerçeklik ilişkisini de sorgulanır hale getirmiştir. Kurgu, sinemanın önemli ve etkili bir sanat olmasında önemli bir araç olmuş ve birçok sanatçı kurgunun anlam yaratmadaki etkisi üzerine farklı denemelerde bulunarak yapımlar üretmiştir. İran sinemasının uluslararası alanda tanınmasını sağlayan ve kendine özgül anlatı dili bulunan İranlı yönetmen Abbas Kiarostami de kurgunun bu gücünü etkili biçimde sinemasında kullanarak farklı gerçeklik tasarımları ve denemelerle önemli yapımlar üretmiştir. Yönetmen filmlerini inşa ederken kurguyu sadece filmin sonundaki bir süreç olarak değil, filmin henüz çekim aşamasında kurmaca gerçekliği yeniden yaratma çabasında olarak farklı denemeler ve çekim yöntemleri geliştirmiştir. Bu çalışmada Abbas Kiarostami sinemasına, anlam yaratmada kurguyu kullanma biçimi ve yaklaşımı çerçevesinde bakılmış, Yakın Plan ve Şirin adlı filmler kurgusal gerçekliğin yeniden yaratımı bağlamında analizi gerçekleştirilmiştir. Sinemasını özgün bir anlatıyla kurmayı amaçlayan yönetmenin, gerçeklik temelinde kurgusal yöntemleri ele alış biçimi incelenmiştir. Çalışmanın amacı, yönetmenin sinemasındaki kurgusal düzenlemelerin anlam yaratma noktasındaki etkisini açığa çıkararak gerçeğin yeniden yaratılmasındaki yaratıcı etkisinin izini sürmek olacaktır.  

 

Anahtar Kelimeler: Kurgu, Anlam, Anlatı, Gerçeklik, Abbas Kiarostami,