Ekrem Karadeniz'e Ait El Yazması Defterde Bulunan Sabâ Bûselik Mevlevi Ayin-i Şerîfin Günümüz Notasına Aktarımı Ve Makamsal Analizi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Kocaeli Üniversitesi, Devlet Konservatuvarı, Türk Müziği, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2023

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Hasan Kiriş

Danışman: Enver Mete Aslan

Özet:

 

Bu çalışma, Hammâmizâde İsmail Dede Efendi’nin bestelemiş olduğu Sabâ Bûselik Mevlevî Âyîn-i Şerîfi’nin makamsal analizini konu edinmektedir. Çalışmada kullanılan nüsha Abdülkadir Töre’nin kendi el yazmasıdır. Süleymaniye Kütüphanesi Ekrem Karadeniz Koleksiyonu 2 Numaralı Mevlevî Âyini defterinde bulunmaktadır. Yazıldığı dönemin nota yazım sistemi olan Rauf Yektâ Bey’in ses sisteminden günümüz Arel-Ezgi-Uzdilek nota yazım sistemine yeni bir versiyon ortaya konması sebebiyle aktarımı ve makamsal analizi yapılmıştır.

 

Hammâmizade İsmail Dede Efendi tarafından terkip edildiği bilinen Sabâ Bûselik makamının Dede Efendi’den önce yaşamış olan Bora Gazi Giray Han (ö. 1607) ve Tanburi İsak (ö. 1814) tarafından kullanıldığı tespit edilmiştir. Son kısmı Bûselik makamıyla biten makamların Dede Efendi’den önceki nazari kaynaklarda da (17. yüzyıl kaynaklarında) şerh edildiği görülmüştür.

 

Bu çalışmadan önce yapılmış âyin analiz çalışmalarının çoğunda (bir iki istisna hariç) görülen yöntemlerin birbirinin neredeyse tekrarı olması, Sabâ Bûselik Mevlevî Âyîninde yeni bir yöntem belirlenmesi zorunluluğunu doğurmuştur. Âyin, genel olarak güftedeki mısralar üzerinden bölümleme yöntemiyle incelenmiştir. Âyin’in başlangıç kısmında (birinci dörtlüğünde) Murabba Beste Form yapısının (1A+T, 1B+T, 1C+T, 1D+T) temel fikir olarak tespit edilmiş olması, analizin mısra mısra (varsa bağlı olduğu terennümle) ele alınmasına sebep olmuştur. Âyindeki güftelerin nazım şekilleri (müstezat, mısra, beyit, dörtlük) ağırlıklı olarak dörtlüklerden oluştuğu için her dörtlük sonuna da tespit edilen makamlar belirtilmiştir. Âyinin 1. Selam’ının 2B-2D ve 3B-3D bölümlerindeki güfteler nazım şekli bakımından ‘müstezat’ olduğu için ve makamsal olarak bütünlük arz ettiği için mısra gibi ele alınmıştır. 3. Selam’ın 3., 4., ve 5. bölümlerinde nağme akışı birbirine bağlı olduğu için dörtlükler olarak bölümlenmiştir. 3. Selam’ın 6. bölümünde (3. selam sonunda) ek bir beyit daha olduğu için 6. bölüm de dörtlük gibi bölümlenmiştir. Saz Terennümü bölümleri, orijinal nüshada bulunduğu için ve âyindeki makamsal bağlantının kopmaması için analize dahil edilmiştir. Her Selam’da ve âyinin tamamında istatistikler yoluyla makamların oranları tespit edilmiştir.

 

Anahtar Kelimeler: Hammâmizâde İsmail Dede, Mevlevî Âyîni, Abdülkadir Töre, Ekrem Karadeniz, Makam, Sabâ Bûselik