Denizcilik Araştırmaları Dergisi: Amfora, cilt.1, sa.2, ss.1-27, 2022 (Hakemli Dergi)
Deniz yolu taşımacılığı, istatistiklere göre küresel ticaret akışının sağlanmasında başta ölçek ekonomisi olmak
üzere birçok avantaja sahip olan ve en çok tercih edilen taşıma türüdür. Üretim yapan firmalar için üretilen
ürünlerin deniz yolu taşımacılığı ile yüke dönüştüğü bu lojistik süreç oldukça önemlidir. Üretici firmaların
taşıtmak istedikleri yükleri deniz yolu ile nakletmek istemeleri halinde birçok operasyon konusunda bilgi ve
tecrübe sahibi olmaları gerekmektedir. Bu operasyonların takip edilmesi ve yönetilmesi üretici firmalar
tarafından yapılması yorucu ve zaman gerektiren işlemlerdir. Deniz yolu taşımacılığında yüklerin ulaşması için
gerekli olan tüm operasyonları tek elden yürütülmesi ve takip edilmesi gerektiğinden, bu süreci müşteriler adına
takip edecek olan 3. parti lojistik firmaları ortaya çıkmıştır. Bu firmalar freight forwarder firmaları olarak
adlandırılmaktadırlar. Bu çalışmada freight forwarder firmalarının genel yapıları anlatılmaya ve literatür
çalışması yapılarak freight forwarder firmalarının yaşadığı sorunlar belirlenmeye çalışılmıştır. Lojistik
sektöründe faaliyet gösteren ve sektörün büyük firmaları arasında olan beş freight forwarder firmasının
yetkilileri ile yüz yüze ve online olarak derinlemesine mülakat tekniği yapılmış ve önceden belirlenen sorular
sorulmuştur. Bu çalışmada freight forwarder firmalarının gözünden deniz yolu taşımacılığında yaşadıkları
sorunlar incelenmeye çalışılmış ve tarafsız bir şekilde analiz edilerek sorunların sebepleri anlatılmaya
çalışılmıştır. Yapılan araştırmalarda elde edilen ve belirlenen sorunların ağırlıklı olarak dış kaynaklı sebeplerden
meydana geldikleri görülmüştür.
According to statistics, maritime transport is the most preferred type of transport, which has many advantages,
especially economies of scale, in ensuring the flow of global trade. This logistics process, in which the products
produced are transformed into freight by sea transportation, is important for the manufacturing companies.
Manufacturers need to have knowledge and experience in many operations if they want to transport the cargo
they want to transport by sea. The follow-up and management of these operations are tiring and time-consuming
operations performed by the manufacturers. Since all operations required for the transportation of cargo in
maritime transportation must be carried out and followed from a single source, 3rd party logistics companies
have emerged that will follow this process on behalf of customers. In this study, the general structures of freight
forwarder companies have been explained and the problems experienced by freight forwarder companies have
been tried to be determined by making a literature study. Predetermined questions were asked to the officials of
five companies operating in the logistics area, which are among the largest companies in the sector, face-to-face and online, by in-depth interview technique. In this study, the problems experienced by freight forwarder
companies in maritime transportation were tried to be examined and analyzed in an impartial way and the causes
of the problems were explained. It has been observed that the problems obtained and determined in the
researches are mainly caused by external causes.