SOCIAL SCIENCES STUDIES JOURNAL (SSSJournal), sa.9, ss.8256-8268, 2023 (Hakemli Dergi)
Lojistik sisteminin en büyük parçası olan denizcilik, taşımacılıkta önemli bir yer teşkil
etmektedir. Deniz taşımacılığında gemilerde çalışacak personelin yetiştirilmesi ve gemilerde
istihdamı zor ve uzun bir süreçtir. Gemide çalışacak personelin işe başlama işlemi bu süreçte
birçok kriter göz önüne alınarak yapılmalıdır. Bu kriterlerin iyi bilinmesi ve düzgün bir şekilde
incelenmesi önemlidir. Bunun en önemli nedeni gemide çalışan personelin sözleşme dönemi
olan minimum 6 ay gemide çalışma şartıdır. Uzun kontrat döneminde personelin deniz
koşullarına dayanıklı olması önemlidir. Maliyet açısından da personel değişimleri şirketler için
önemli bir gider kalemidir. Gemi operasyon süreçlerinin zorlukları, uluslararası denizcilik
kurallarının fazla olması, denizciliğin artık teknolojik bir alt yapıda gerçekleşiyor olması ve
denizcilik paydaşları arasında gemi çalışanlarının iyi bir iletişime sahip olması da iyi personel
kavramını önemli hale getirmiştir. Bu sebeplerden dolayı gemi adamlarının seçilmesinde
kriterlerin birbirleri ile olan bağlılık dereceleri, karar verme sürecinde önemli bir konudur. Bu
çalışmada denizcilik şirketlerinin gemilere personel seçimi kriterlerine bağlı olan süreç göz
önüne alınmış ve problemin çözümü için çok kriterli karar verme metotlarından biri olan AHP
(Analytic Hierarchy Process) yöntemi kullanılmıştır. Önerilen uygulamada kriterlerin birbirleri
arasındaki ilişkili ağırlıkları AHP yöntemi ile belirlenmiş ve personel seçimi problemi için
geliştirilen sayısal çözüm AHP yöntemi kullanılarak yapılmıştır.
Maritime, which is the largest structure of the logistics system, has an important place in
transportation. It is a difficult and lengthy process to train and recruit employees on ships in
maritime transport. The recruitment processes of the personnel working on board should be done
by considering many criteria. It is important to know and analyze these criteria well. The most
important reason for this is that the personnel working on the ship must work on the ship for a
minimum of 6 months, which is the contract period. And it is important to be durable in sea
conditions during the long contract period. In terms of cost, personnel changes are an important
expense item for companies. The difficulties of ship operation processes, the excessive
international maritime rules, the fact that maritime is now taking place in a technological
infrastructure, and the good communication between maritime stakeholders made the concept of
good personnel important. In this study, the process of maritime companies, which depends on
the criteria of personnel selection for ships, was taken into consideration in personnel selection
for ships, and AHP (Analytic Hierarchy Process) method, one of the multi-criteria decision
making methods, was used to solve the problem. In the proposed application, the relative
weights of the criteria were determined by AHP method and the numerical solution developed
for the personnel selection problem was made by using AHP method.