Yavuz Gemisi Üzerinden Dijital Bilgi Katmanlarının Karma Gerçeklik Ortamına Aktarımı


Kara M., Çakıcı Alp N.

Yeni Medya (Online), cilt.2022, sa.13, ss.288-309, 2022 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 2022 Sayı: 13
  • Basım Tarihi: 2022
  • Doi Numarası: 10.55609/yenimedya.1130726
  • Dergi Adı: Yeni Medya (Online)
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.288-309
  • Kocaeli Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Teknolojik gelişmeler hayatın her alanını olduğu gibi mimarlık alanını da etkilemiştir. Fiziksel mekanlar bünyesine yeni teknolojik ögeler eklenmiş ve mekan deneyimi farklılaşmaya başlamıştır. Bu durum, insan bedeninin içerisinde yaşadığı çevreyi algılama biçimini değiştirmiştir. Böylece yeni mekan deneyimleri ortaya çıkmıştır. Çalışma kapsamında Türk ve dünya tarihi açısından önemli bir yere sahip olan Yavuz (Goeben) Gemisi ve karma gerçeklik teknolojisi ele alınmıştır. Yavuz Gemisi’yle ilgili tarihi kaynaklar taranmış, geminin tarihi incelenmiş, elde edilen bilgiler doğrultusunda gemi modellenmiş ve Yavuz ile alakalı dijital bilgi katmanları oluşturulmuştur. Elde edilen dijital bilgi katmanları ve Yavuz Gemisi’nin modeli karma gerçeklik ortamına aktarılmıştır. Karma gerçeklik teknolojisi kullanılarak elde edilen ortamda günümüzde varlığını korumayan Yavuz Gemisi ve ilgili dijital bilgi katmanları karma gerçeklik ortamında kullanıcılara sergilenmiştir. Bu sayede tarihi önemi güçlü olan bir değerin günümüz teknolojisini verdiği imkanlar doğrultusunda deneyimi sağlanmıştır.
Technological developments have affected the field of architecture and every field of life. New technical elements have been added to the physical spaces, and the experience of space has begun to differ. This has changed the way the human body perceives the environment in which it lives. Thus, new space experiences have emerged. Within the scope of the study, the Yavuz Combat Cruiser Ship, which has an essential place in Turkish and world history, also known as “Goeben Dreadnought”, was handled with mixed reality technology. The research problem of this study is to investigate how the Yavuz Battleship, which is a lost value, can be animated in a mixed reality environment and what kind of information layers about the ship can be added to enrich the mixed reality environment to be designed. In this direction, historical sources related to the Yavuz Ship were scanned, the ship’s history was modelled in line with the information obtained and digital information layers related to Yavuz were created. The received digital information layers and the model of the Yavuz Ship were transferred to the mixed reality environment. In the environment obtained by using mixed reality technology, the Yavuz Ship, which does not exist today, and the related digital information layers have been made to be experienced in the mixed reality environment. In this way, the experience of a value of vital historical importance has been provided in line with the opportunities given by today’s technology.