İSLÂM DÜŞÜNCESİNDEELEŞTİRİ KÜLTÜRÜve TAHAMMÜL AHLÂKI, Muş, Türkiye, 26 - 28 Nisan 2019, (Tam Metin Bildiri)
Kurân vahyinin ve slamn temelinde sevgi, bar , rahmet-merhamet, adalet
ve hogörü vardr.1 Çe itli ayetlerde bunu gördüümüz gibi baz sûrelerde de bunu
açkça hissetmekteyiz. Bunu çok açk ve net hissetti imiz sûrelerden biri de Mek
kenin fethi öncesinde inen Mümtehine sûresidir.
Mümtehine suresi ekseninde hogörü konusu incelenirken sûrenin indi i or
tam ve genel muhtevay iyi kavramak gerekir. Sûrede kullanlan kelime ve kavram
lar kadar konuyu izah sadedinde verilen örneklerin de iyi anla lmas gerekir. Aksi
halde ya sûredeki lafzlarn zahirine bakp kâfirlerle her türlü ileti im yasakm gibi
alglanr, ya da zorlama tevîllerle kâfirlere kar hiçbir snr gözetilmeksizin her
türlü tavrn mübâh olduu sanlabilir. Di er ayet ve sûrelerle birlikte bu sûre iyi
anla ld takdirde din dümanlarn kar musâmahann da snr ve kapsam netle
ecektir.
Sûrede, cezay hak edenlere kar hiçbir akrabalk duygusunun ilahi emir ve
adaletin önüne geçmemesi emredilmi tir. Zira kar nzdaki ki iler size gelen hak ve
hakikati inkâr edip srf iman etti inizden ötürü peygamberi ve sizi yurtlarnzdan
çkarm lar, çkarmaya da devam edeceklerdir. Bunlarn bu tavr, tarihte bir kez
olup bitmi bir olay de ildir. mkân ve frsatn bulduklarnda size kar ellerinden
geleni esirgemez ve sizin küfre dönmenizi isterler. Ayetteki /çkarrlar fiili
nin muzari sigasyla gelmesi de olayn imdiki ve gelecek zamanda da devam edece
ini bildirir.
Sûrede akrabalarla ili kiler konusu temellendirilirken Hz. brahim ve berabe
rindekilerden örnek verilmi tir. Zira o, helâki hak eden Lût kavmini dahi meleklere
kar savunacak kadar halim olup inancndan ötürü kendisini evden kovan babas
na bile efkat ve merhametini kaybetmemi , hep babac m! diye hitap edip ona
dua etmi tir. Ancak babasnn Allah düman bir mürik olduu açkça belli olduk
tan sonra onunla da alakasn kesmi tir.
Dr. Ör. Üyesi, Kocaeli Üniversitesi, lahiyat Fakültesi, Temel slam Bilimleri Bölümü, Arap Dili ve
Belagati Anabilim Dal, ramsahan@gmail.com. https://orcid.org/0000-0002-7277-4795, GSM:
0505 468 9368.
1 Harun Ça layan, Müslüman Toplumlarda Mezhep Algs ve Açmazlar , slamn Hakikati ve
Mezhep Sorunu, ed. Mehmet Evkuran, (Ankara: Anadolu lahiyat Akademisi Yaynclk, 2016), 288.
Sûrede, saldrgan din dümanlarna kar toleransl ve gevek davranlmas ya
saklanm tr. Ancak adalet ve merhametin d na çklmamas da açkça vurgulan
m , ilerde dümanlk etti iniz ki ilerle aranzda bir sevgi oluabilir denilerek
ihtiyatl olunmas tavsiye edilmi tir. Zira bu gün düman olduunuz ki i gün gelir
hatalarndan vaz geçip yakn bir dostunuz olabilir.
Sûrede din konusunda müminlerle savamayp onlar yerinden yurdundan
etmeyen ki ilere kar iyilik yaplmas ve adaletli davranlmas yasaklanmam ,
yasa n din konusunda dümanlk eden veya inananlar ülkelerinden süren ya da
bunlara destek verenler için geçerli olduu vurgulanm , ayetlerde müminlerin
kâfirlere kar tavrn belirleyen fiiller özenle seçilmi tir. Buna göre dinlerinden
ötürü inananlara dümanlk besleyen ki ilere kar hiçbir taviz verilmezken kendi
leri inanmasa da dine ve dindarlara kar saldrgan tavr taknmayanlarla iyi geçin
mede bir saknca olmad belirtilmi tir. Saldrganlara ise gereken ceza verilip had
leri bildirildikten sonra güç ve kudret elde iken hogörü gösterilebilir, af yoluna
gidilebilir. Nitekim Peygamberimiz de Mekkeyi fethetti i zaman dümanlarna
kar üstünlüü sa layp gücü ele alm ken yllardr kendisine yapmadk i kence
brakmayanlara, Hz. Yusufun karde lerine dedi i gibi Sizi knamyorum, sizin için
Allahtan af dileyece im deyip hepsini affederek hepiniz serbestsiniz diyebilmi
tir.2 Müslümann ve slam toplumunun da elinde güç ve imkân varken taknaca
tavr bu olmaldr.3