DENİZYOLU TAŞIMACILIĞINDA İKLİM DEĞİŞİKLİĞİNİN ÖNEMİ VE PANAMA KANALI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA


Creative Commons License

Ünal A. U., Arıcan O. H., Kaya Özbağ G.

ISARC 9. INTERNATIONAL GÖBEKLİTEPE SCIENTIFIC STUDIES CONGRESS, Şanlıurfa, Türkiye, 15 - 16 Eylül 2024, cilt.1, sa.1, ss.132-141

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Cilt numarası: 1
  • Basıldığı Şehir: Şanlıurfa
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.132-141
  • Kocaeli Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Denizyolu taşımacılığı, küresel ticaret kapsamında en çok tercih edilen ve en güvenli taşımacılık türü olmaya devam etmektedir. Denizyolu taşımacılığı güvenli olmasının yanında taşıma maliyetleri açısından diğer taşıma türlerine göre oldukça avantajlı durumdadır. Denizyolu taşımacılığının yıllar içindeki gelişimi uluslararası ve ulusal yasal düzenlemeler ile düzenlenmekte ve iyileştirilmektedir. Denizyolu taşımacılığında son dönemlerde artan taşıma maliyetlerden dolayı deniz işletmeleri maliyetleri azaltma ve pazar paylarını koruma çabası içindedirler. Küresel ticaret anlayışında güvenli taşımacılığın yanında hızlı ve zamanında teslimat talepleri de hızla artmaktadır. Bu taleplerde hizmet veren ticari gemilerin eskisinden daha hızlı olarak hizmet verme gereklerini ortaya çıkarmıştır. Fakat son dönemlerde önemi daha çok artan ve insanlık tarafından müdahalesi mümkün olmayan ciddi gelişmeler meydana gelmektedir. Dünyanın yüzyıllardır devam eden ve bilinen iklim yapısı gelişen teknoloji ve artan nüfustan kaynaklı değişime uğramaktadır. Son dönemlerde daha çok görülmeye başlayan bu iklim değişiklikleri ağırlıkla karayolu ve karayolu taşımacılığını etkilemekteyken son dönemde artık denizcilik sektörünü de etkilemeye başlamıştır. Bu etkilenmenin ilk örneğini Panama kanalında meydana gelmiştir. Dünya çapında çok önemli bir ticari geçiş noktası olan Panama kanalı son dönemlerde ciddi sıkıntılar yaşamaktadır. Panama kanalını kullanım kapasitesindeki azalmalara bağlı olarak günlük gemi geçiş sayısındaki azalmalar ciddi anlamda deniz ticaretinde yeni rotaların oluşturulmasına ve gemi geçiş maliyetlerinin artmasına neden olmaktadır. Artan gemi maliyetleri ise doğrudan kiracılara ve son kullanıcı olarak adlandırılan müşterilere yansıtılmaya başlanmıştır. Bu çalışmada iklim değişikliğinden kaynaklı Panama kanalında meydana gelen gemi geçişlerindeki sorunlar incelenerek denizyolu sektörünün gemi boyutları konusunda ileriye dönük alabileceği önlemler ve yeni rota düzenlemelerinin meydana getireceği taşıma sorunları üzerine bir araştırma gerçekleştirilmiştir.

Maritime transportation continues to be the most preferred and safest type of transportation within the scope of global trade. In addition to being safe, maritime transportation is also very advantageous in terms of transportation costs compared to other modes of transportation. The development of maritime transportation over the years has been regulated and improved by international and national legal regulations. Due to the recently increasing transportation costs in maritime transportation, maritime enterprises are in an effort to reduce costs and protect their market shares. In the understanding of global trade, the demands for fast and timely delivery as well as safe transportation are increasing rapidly. These demands have revealed the need for commercial ships to serve faster than before. However, there are serious developments that have recently become more important and cannot be intervened by humanity. The world's climate structure, which has been known for centuries, is undergoing changes due to developing technology and increasing population. While these climatic changes, which have become more common in recent times, mainly affect road and highway transportation, they have recently started to affect the maritime sector as well. The first example of this impact occurred in the Panama Canal. The Panama Canal, which is a very important commercial transit point worldwide, has been experiencing serious problems recently. Decreases in the number of daily ship transits due to decreases in the utilization capacity of the Panama Canal have led to the creation of new routes in maritime trade and increased ship transit costs. Increased ship costs have started to be reflected directly on charterers and end user customers. In this study, a research has been carried out on the problems in ship transit in the Panama Canal due to climate change, the measures that the maritime sector can take in terms of ship sizes and the transportation problems that will be caused by new route arrangements.