ISARC 9. INTERNATIONAL GÖBEKLİTEPE SCIENTIFIC STUDIES CONGRESS, Şanlıurfa, Türkiye, 15 - 16 Eylül 2024, cilt.1, sa.1, ss.132-141
Denizyolu taşımacılığı, küresel ticaret kapsamında en çok tercih edilen ve en güvenli
taşımacılık türü olmaya devam etmektedir. Denizyolu taşımacılığı güvenli olmasının yanında
taşıma maliyetleri açısından diğer taşıma türlerine göre oldukça avantajlı durumdadır.
Denizyolu taşımacılığının yıllar içindeki gelişimi uluslararası ve ulusal yasal düzenlemeler ile
düzenlenmekte ve iyileştirilmektedir. Denizyolu taşımacılığında son dönemlerde artan taşıma
maliyetlerden dolayı deniz işletmeleri maliyetleri azaltma ve pazar paylarını koruma çabası
içindedirler. Küresel ticaret anlayışında güvenli taşımacılığın yanında hızlı ve zamanında
teslimat talepleri de hızla artmaktadır. Bu taleplerde hizmet veren ticari gemilerin eskisinden
daha hızlı olarak hizmet verme gereklerini ortaya çıkarmıştır. Fakat son dönemlerde önemi
daha çok artan ve insanlık tarafından müdahalesi mümkün olmayan ciddi gelişmeler meydana
gelmektedir.
Dünyanın yüzyıllardır devam eden ve bilinen iklim yapısı gelişen teknoloji ve artan nüfustan
kaynaklı değişime uğramaktadır. Son dönemlerde daha çok görülmeye başlayan bu iklim
değişiklikleri ağırlıkla karayolu ve karayolu taşımacılığını etkilemekteyken son dönemde artık
denizcilik sektörünü de etkilemeye başlamıştır. Bu etkilenmenin ilk örneğini Panama
kanalında meydana gelmiştir. Dünya çapında çok önemli bir ticari geçiş noktası olan Panama
kanalı son dönemlerde ciddi sıkıntılar yaşamaktadır. Panama kanalını kullanım
kapasitesindeki azalmalara bağlı olarak günlük gemi geçiş sayısındaki azalmalar ciddi
anlamda deniz ticaretinde yeni rotaların oluşturulmasına ve gemi geçiş maliyetlerinin
artmasına neden olmaktadır. Artan gemi maliyetleri ise doğrudan kiracılara ve son kullanıcı
olarak adlandırılan müşterilere yansıtılmaya başlanmıştır.
Bu çalışmada iklim değişikliğinden kaynaklı Panama kanalında meydana gelen gemi
geçişlerindeki sorunlar incelenerek denizyolu sektörünün gemi boyutları konusunda ileriye dönük alabileceği önlemler ve yeni rota düzenlemelerinin meydana getireceği taşıma sorunları
üzerine bir araştırma gerçekleştirilmiştir.
Maritime transportation continues to be the most preferred and safest type of transportation
within the scope of global trade. In addition to being safe, maritime transportation is also very
advantageous in terms of transportation costs compared to other modes of transportation. The
development of maritime transportation over the years has been regulated and improved by
international and national legal regulations. Due to the recently increasing transportation costs
in maritime transportation, maritime enterprises are in an effort to reduce costs and protect
their market shares. In the understanding of global trade, the demands for fast and timely
delivery as well as safe transportation are increasing rapidly. These demands have revealed
the need for commercial ships to serve faster than before. However, there are serious
developments that have recently become more important and cannot be intervened by
humanity.
The world's climate structure, which has been known for centuries, is undergoing changes due
to developing technology and increasing population. While these climatic changes, which
have become more common in recent times, mainly affect road and highway transportation,
they have recently started to affect the maritime sector as well. The first example of this
impact occurred in the Panama Canal. The Panama Canal, which is a very important
commercial transit point worldwide, has been experiencing serious problems recently.
Decreases in the number of daily ship transits due to decreases in the utilization capacity of
the Panama Canal have led to the creation of new routes in maritime trade and increased ship
transit costs. Increased ship costs have started to be reflected directly on charterers and end
user customers.
In this study, a research has been carried out on the problems in ship transit in the Panama
Canal due to climate change, the measures that the maritime sector can take in terms of ship
sizes and the transportation problems that will be caused by new route arrangements.