1. BİLSEL INTERNATIONAL HARPUT SCIENTIFIC RESEARCHES CONGRESS, 25-26 NOVEMBER, ELAZIĞ/TÜRKİYE, Elazığ, Türkiye, 25 Kasım 2023, cilt.1, sa.1, ss.559-569
Deniz ticareti hacimsel olarak önemli bir yer kaplamakta olup ve dünya ticaretinde %65’lik paya sahiptir. Deniz
ticaretinin en önemli birleşenleri ise limanlar ve gemilerdir. Gemiler birbirinden yapısal farklılıklara sahip
olmalarına rağmen aynı amaca hizmet eden devasa deniz araçlardır. Bu deniz araçlarında çalışabilecek eğitimli
ve tecrübeli deniz iş gücüne ihtiyaç her zaman vardır. Global bir pandemi olan Covid-19’un 17 Kasım 2019’da
patlak vermesi ile deniz iş gücünün tedarikinde ağır sarsıntılar oluşmuştur. Bu pandemi vakasının ardından 24
Şubat 2022 Tarihinde Rusya’nın Ukrayna’ya saldırması sonucu da Rus ve Ukraynalı gemi adamlarının gemilere
gidememesi de denizcilikteki personel sıkıntısını daha büyük hale getirmiştir. Deniz iş gücüne ihtiyaç
gemilerdeki her gemi adamı için ayrı bir sıkıntı oluşturmasına rağmen özellikle gemi kaptanları konusunda daha
çok sıkıntı yaşanmasına neden olmuştur. Bu talebin çok olması nedeni ile gemi kaptanlarının şirketler
tarafından seçimi yerine gemi kaptanlarının şirketleri seçimi bir ters döngü olarak son 4 yılın değişik ve
karmaşık denizcilik konusu olmuştur.
Bu çalışmada görevinde 10 yıl ve üstü çalışmış olan 20 tanker gemi kaptanı ile görüşülmüştür. Bu uzman
kaptanlardan alınan bilgilere göre en iyi çalışılması tercih edilen tanker gemi firmalarının seçimi için kriterler
belirlenmiştir. Çalışmada çok kriterli karar verme yöntemlerinden birisi olan Bulanık AHP (FAHP) yöntemi
kullanılmıştır. Çalışma sonucunda şirketlerin tercih edilmesinde en önemli kriterler olarak iletişim olanakları
(internet), maaş ve gemi büyüklüğü ön plana çıkmıştır. En az tercih nedenleri arasında ise MLC gereklilikleri,
sosyal haklar ve geminin çalışma bölgesi olarak belirlenmiştir. Bu çalışmanın literatürdeki diğer çalışmalardan
en önemli farkı ise şirketlerin gemi personeli seçmesi yönünde birçok çalışma olması ama gemi personelinin
şirket seçimi yönündeki ilk akademik çalışma olmasıdır.