İLKÖĞRETİM MATEMATİK ÖĞRETMENİ ADAYLARININ ÖZEL ALAN YETERLİKLERİNE İLİŞKİN ALGILARININ BAZI DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ


BARAN KAYA T., ARI A. A., KÜÇÜK A., DEMİR B.

Education Sciences, cilt.6, sa.3, ss.1984-2004, 2011 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 6 Sayı: 3
  • Basım Tarihi: 2011
  • Dergi Adı: Education Sciences
  • Sayfa Sayıları: ss.1984-2004
  • Kocaeli Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Araştırmada veri toplama formu; MEB tarafından geliştirilen ilköğretim matematik öğretmenliği özel alan yeterliklerinden ”Matematik Dersi Öğrenme Alanlarına İlişkin Yeterlikler” ile “Matematik Dersi Becerileri Geliştirme” ve buna bağlı olarak A1, A2, A3 düzeyinde 49 performans göstergesinin dereceleme ölçeğine dönüştürülmesi ile elde edilmiştir. Araştırmanın örneklemini, Sakarya Üniversitesi, İstanbul Üniversitesi ve Kocaeli Üniversitesi İlköğretim Matematik Öğretmenliği Bölümlerinde okuyan 486 öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak, MEB tarafından geliştirilen ilköğretim matematik öğretmenliği özel alan yeterliklerinden ”Matematik Dersi Öğrenme Alanlarına İlişkin Yeterlikler” ile “Matematik Dersi Becerileri Geliştirme” araçları kullanılmıştır. Verileri çözümlemede SPSS paket program kullanılmış, değişkenlere bağlı olarak “t-testi” ve “tek yönlü varyans analizi” teknikleri kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda öğretmen adaylarının cinsiyetleri ile yeterlik düzeyleri arasında anlamlı bir fark yok iken, sınıf düzeyleri ile arasında anlamlı bir fark olduğu gözlenmiştir. Öğrenme alanlarından en yüksek puan sayılar öğrenme alanında elde edilmişken, en düşük puan ise olasılıkistatistik öğrenme alanından elde edilmiştir. Öğretmen adaylarının kendilerini en yeterli hissettiği beceri alanı problem çözme becerilerini geliştirme alanı iken, en yetersiz hissettikleri alan ise ilişkilendirme beceri alanıdır.