TANKER GEMİ DENETLERİNİN KARŞILAŞTIRMALI ANALİZİ


Creative Commons License

Arıcan O. H., Ünal A. U.

AKDENIZ 10th INTERNATIONAL CONFERENCE ON SOCIAL SCIENCES – November 2-5, 2023 –Kyrenıa, Girne, Kıbrıs (Kktc), 02 Kasım 2023, ss.1166-1179

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Girne
  • Basıldığı Ülke: Kıbrıs (Kktc)
  • Sayfa Sayıları: ss.1166-1179
  • Kocaeli Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Deniz ulaşımını bel kemiği olan deniz taşımacılığı ve bunu sağlayan gemi taşımacılığı her

geçen gün daha önemli hale gelmektedir. Deniz taşımacılığını dünya ticaretinin %79’unu

oluşturmaktadır. Güvenli ve ucuz ulaşım sağladığı için gün geçtikçe artan bir ivme sağlar. Bu

gemiler piyasada birçok türden oluşur. Bu gemilerden en çok navlun olarak para kazandıran

gemi türü tankerlerdir. Araştırmalarda tanker gemilerinin yıllık büyüme eğiliminin %3,5

olduğu raporlanmıştır. Bu artış 2050 yılına gelindiğinde devasa bir tanker filosunun denizlerde

olacağı anlamına gelir. Bu gemilerin rahatça yük alıp boşaltmasını sağlaması için farklı

denetlemelerden geçer. Günümüzde bu denetlemeler çok önemli hale gelmiştir. Bunun en

önemli nedeni emniyetli ve güvenilir taşımacılık için yük sahiplerinin en iyi gemileri seçmeleri

gerektiğidir. Bu denetlemeler zorunlu ve isteye bağlı olarak yaptırılır. Bu denetlemelerden

zorunlu olanlar Port State kontrol (PSC) ve Bayrak devleti (FS) kontrolüdür. Bunlar her limanda

olası zorunlu denetlemelerdir. Bu zorunlu denetlemeler gemi isteğine bağlı olmayan ve bayrak

devletinin IMO nezdindeki kontrolleri temel alınarak belirli süre zarfında periyodik olarak

yapılmaktadır. Öte yandan Tankerler için yük bulma kolaylığı açısından isteğe bağlı ama

çoğunlukla mecburen yaptırılan denetlemeler mevcuttur. Bu denetlemeler Gemi Denetim

Raporu (SIRE) ve Kimyasal Dağıtım Enstitüsü (CDI) olarak adlandırılır. Bu denetlemeler ise

geminin taşıyacağı yük ile ilgili denetlemelerdir. Bu denetlemeleri geçemeyen veya girmeyen

gemi yük bulmakta zorlanır. Bu da ticari bir kayba neden olur. Bu çalışmada zorunlu ve isteğe

bağlı olan denetlemelerin özelliklerinin karşılaştırmaları yapılmıştır. Yöntem olarak

karşılaştırma analizi kullanılmıştır. Sonuç olarak PSC ve FS denetlerinin daha çok emniyet

donanımları, güvenlik, sertifika ve emniyetli yönetim sistemi ağırlıklı olduğu tespit edilmiştir.

Diğer yandan SIRE ve CDI denetlerinin ağırlıklı olarak yük operasyonu, operasyon güvenliği,

gemi kondisyonu ve gemide çalışan personelin petrol/kimyasal yük bilgilerinin

değerlendirilmesi üzerinden denetleme yaptıkları görülmüştür. Bu denetlemelerde tanker

gemilerinde çalışan kaptan ve baş mühendislerin hangi önemli özelliklerine dikkat etmesi

gerektiği belirtilmiştir. Bu şekilde tanker türündeki gemilerin hazırlık aşamalarında neler

yapılacağı konusunda referans sağlayacaktır.